Arvot, arvokasvatus ja monikulttuurisuus uskonnon oppikirjoissa
Pauanne, Raila (2020-05-15)
Pauanne, Raila
R. Pauanne
15.05.2020
© 2020 Raila Pauanne. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005161883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005161883
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tutkimusaineiston muodostavat Aarre 6 ja Sydän 6 -oppikirjat. Ne ovat perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 mukaisia evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjoja. Tarkastelen diskurssianalyysin keinoin, miten arvot, arvokasvatus ja monikulttuurisuus näkyvät analysoimissani oppikirjoissa.
Oppikirja on vanhin ja keskeisin oppimateriaaleista. Oppikirjojen tekstejä pidetään popularisoituina tieteellisinä teksteinä. Siten niitä pidetään myös luotettavina auktoriteetteina. Oppikirjaan ei kuitenkaan ole mahdollista sisällyttää kaikkea olemassa olevaa tietoa. Sisältöjen valinnassa on väistämättä kysymys myös arvovalinnoista — mitä opetetaan ja miten.
Tutkimukseni teoriaosuudessa tarkastelen uskonnonopetusta Suomessa, uskontoa oppiaineena sekä oppikirjaa oppimateriaalina. Lisäksi tarkastelen arvoja ja arvokasvatusta sekä monikulttuurisuutta. Nämä muodostavat tutkimukseni teoreettisen viitekehyksen. Tutkimusmetodina käytän diskurssianalyysiä. Diskurssianalyysissä tutkimuksen kohteena ei ole kieli abstraktina systeeminä vaan nimenomaisesti kielenkäyttö. Yksi tunnetuimmista diskurssianalyysin muodoista on kriittinen diskurssianalyysi, jonka tehtävänä on kuvata, miten diskurssi toimii osana sosiokulttuurisia käytänteitä.
Arvojen yksiselitteinen määrittely on vaikeaa. Arvot ovat yksilön tai yhteisön toimintaa ohjaavia haluttuja tavoitteita. Arvot myös osoittavat, mitä asioita ihmiset pitävät elämässään tärkeänä. Aarre 6 ja Sydän 6 -oppikirjoissa esiintyvät arvot on tässä tutkimuksessa ryhmitelty arvoryhmäksi nimeämäni yläkäsitteen mukaan. Arvoryhmien sisällöt ovat osin limittäisiä. Aineistosta muodostetut arvoryhmät ovat hyvä elämä, ihmisoikeudet, ihmisarvo, samanarvoisuus, yhdenvertaisuus, tasa-arvo, suvaitsevaisuus, toisen kunnioittaminen, uskonnonvapaus, ihmisen arvo, itsensä hyväksyminen, identiteetti, kristillisen etiikan mukaiset arvot, kestävä kehitys, luonnonsuojelu ja varallisuuden jakaantuminen.
Myös monikulttuurisuus on käsitteenä vaikeasti määriteltävä ja monimerkityksellinen. Kuvailevana se merkitsee yksinkertaisesti, että tietyssä tilassa kuten esimerkiksi valtiossa asuu kulttuurisesti erilaisia, mutta sisäisesti yhtenäisiä ryhmiä. Normatiivisena monikulttuurisuus tarkoittaa toivottua tai tavoiteltavaa asiantilaa. Normatiivisen tulkinnan mukaan monikulttuurisuutta voidaan pitää arvona. Etnisyyden lisäksi käsitteeseen voi sisällyttää myös muita tekijöitä kuten eri kieliin ja kulttuureihin liittyvät kysymykset, uskonnot ja maailmankatsomukset, sukupuolisidonnaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen, sosiaaliluokan, syrjäytymisen ja vammaisuuden.
Käsitys monikulttuurisuudesta on Aarre 6 ja Sydän 6 -oppikirjoissa kapea. Eniten käytetty nimeämisperuste on uskonto tai katsomus. Eri uskontojen lisäksi nimetään ryhmät uskovainen ja ei-uskova/ uskontoon kuulumaton. Muita nimettyjä ryhmiä ovat vammaiset ja seksuaalivähemmistöt. Lisäksi teksteissä nimetään yksittäisinä mainintoina esimerkiksi kansallisia vähemmistöjä.
Oppikirja on vanhin ja keskeisin oppimateriaaleista. Oppikirjojen tekstejä pidetään popularisoituina tieteellisinä teksteinä. Siten niitä pidetään myös luotettavina auktoriteetteina. Oppikirjaan ei kuitenkaan ole mahdollista sisällyttää kaikkea olemassa olevaa tietoa. Sisältöjen valinnassa on väistämättä kysymys myös arvovalinnoista — mitä opetetaan ja miten.
Tutkimukseni teoriaosuudessa tarkastelen uskonnonopetusta Suomessa, uskontoa oppiaineena sekä oppikirjaa oppimateriaalina. Lisäksi tarkastelen arvoja ja arvokasvatusta sekä monikulttuurisuutta. Nämä muodostavat tutkimukseni teoreettisen viitekehyksen. Tutkimusmetodina käytän diskurssianalyysiä. Diskurssianalyysissä tutkimuksen kohteena ei ole kieli abstraktina systeeminä vaan nimenomaisesti kielenkäyttö. Yksi tunnetuimmista diskurssianalyysin muodoista on kriittinen diskurssianalyysi, jonka tehtävänä on kuvata, miten diskurssi toimii osana sosiokulttuurisia käytänteitä.
Arvojen yksiselitteinen määrittely on vaikeaa. Arvot ovat yksilön tai yhteisön toimintaa ohjaavia haluttuja tavoitteita. Arvot myös osoittavat, mitä asioita ihmiset pitävät elämässään tärkeänä. Aarre 6 ja Sydän 6 -oppikirjoissa esiintyvät arvot on tässä tutkimuksessa ryhmitelty arvoryhmäksi nimeämäni yläkäsitteen mukaan. Arvoryhmien sisällöt ovat osin limittäisiä. Aineistosta muodostetut arvoryhmät ovat hyvä elämä, ihmisoikeudet, ihmisarvo, samanarvoisuus, yhdenvertaisuus, tasa-arvo, suvaitsevaisuus, toisen kunnioittaminen, uskonnonvapaus, ihmisen arvo, itsensä hyväksyminen, identiteetti, kristillisen etiikan mukaiset arvot, kestävä kehitys, luonnonsuojelu ja varallisuuden jakaantuminen.
Myös monikulttuurisuus on käsitteenä vaikeasti määriteltävä ja monimerkityksellinen. Kuvailevana se merkitsee yksinkertaisesti, että tietyssä tilassa kuten esimerkiksi valtiossa asuu kulttuurisesti erilaisia, mutta sisäisesti yhtenäisiä ryhmiä. Normatiivisena monikulttuurisuus tarkoittaa toivottua tai tavoiteltavaa asiantilaa. Normatiivisen tulkinnan mukaan monikulttuurisuutta voidaan pitää arvona. Etnisyyden lisäksi käsitteeseen voi sisällyttää myös muita tekijöitä kuten eri kieliin ja kulttuureihin liittyvät kysymykset, uskonnot ja maailmankatsomukset, sukupuolisidonnaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen, sosiaaliluokan, syrjäytymisen ja vammaisuuden.
Käsitys monikulttuurisuudesta on Aarre 6 ja Sydän 6 -oppikirjoissa kapea. Eniten käytetty nimeämisperuste on uskonto tai katsomus. Eri uskontojen lisäksi nimetään ryhmät uskovainen ja ei-uskova/ uskontoon kuulumaton. Muita nimettyjä ryhmiä ovat vammaiset ja seksuaalivähemmistöt. Lisäksi teksteissä nimetään yksittäisinä mainintoina esimerkiksi kansallisia vähemmistöjä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32130]