Kiusaamisen ilmeneminen, sen ehkäisy ja siihen puuttuminen varhaiskasvatuksen vertaisryhmässä
Palosaari, Laura (2020-04-02)
Palosaari, Laura
L. Palosaari
02.04.2020
© 2020 Laura Palosaari. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004151414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004151414
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielmani käsittelee kiusaamista sekä sen ehkäisyn puuttumisen keinoja varhaiskasvatuksen vertaisryhmässä. Tarkoituksenani on selvittää, miten kiusaamista ilmenee varhaiskasvatusikäisten lasten parissa ja mitä varhaiskasvatuksen henkilöstö voi sen ehkäisyn ja puuttumisen eteen tehdä. Haluan tutkielmallani tuoda esille kiusaamisen negatiivisia vaikutuksia niin kiusattuun, kiusaajaan kuin koko vertaisryhmään, jossa kiusaamista tapahtuu. Tutkielmani punaisena lankana kulkee lasten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin merkitys kiusaamisen pysäyttämisen kannalta.
Kiusaaminen on ollut yhteiskunnan puheenaiheena lähestulkoon aina ja varmasti jokaisella on jokin käsitys siitä, mitä sillä tarkoitetaan. Kiusaamista ilmenee kaikenikäisillä ja miltei joka yhteisössä, mutta usein eniten uutisoidaan ja keskustellaan koulussa tai työpaikoilla ilmenevästä kiusaamisesta. Tällöin muun muassa varhaiskasvatuksessa tapahtuva kiusaaminen on jäänyt vähemmälle huomiolle. On kuitenkin tutkittu, että jo varhaiskasvatusikäisten lasten vertaisryhmissä tapahtuu kiusaamista ja sen ominaisuudet ovat hyvin pitkälti samanlaisia kuin koulukiusaamisenkin piirteet. Kiusaaminen vaikuttaa sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä haitallisesti lasten kokonaisvaltaiseen kasvuun ja se on aina riskitekijä lasten kehitykselle. Varhaiskasvatuksessa vastuu kiusaamisen vastaisesta työstä on aina varhaiskasvatuksen henkilöstöllä ja haluankin tutkielmallani lisätä ymmärrystä siitä, mitä kaikkea kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen eteen voidaan varhaiskasvatuksen arjessa tehdä.
Tavoitteenani on kuvailevan kirjallisuuskatsauksen myötä käsitellä kiusaamista mahdollisimman kokonaisvaltaisesti käyttäen laajasti sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä. Tarkoituksenani on herättää lukijat aidosti pohtimaan kiusaamisen vakavuutta sekä keinoja kiusaamisen vastaiseen työhön jo varhaiskasvatuksen kentällä.
Kiusaaminen on ollut yhteiskunnan puheenaiheena lähestulkoon aina ja varmasti jokaisella on jokin käsitys siitä, mitä sillä tarkoitetaan. Kiusaamista ilmenee kaikenikäisillä ja miltei joka yhteisössä, mutta usein eniten uutisoidaan ja keskustellaan koulussa tai työpaikoilla ilmenevästä kiusaamisesta. Tällöin muun muassa varhaiskasvatuksessa tapahtuva kiusaaminen on jäänyt vähemmälle huomiolle. On kuitenkin tutkittu, että jo varhaiskasvatusikäisten lasten vertaisryhmissä tapahtuu kiusaamista ja sen ominaisuudet ovat hyvin pitkälti samanlaisia kuin koulukiusaamisenkin piirteet. Kiusaaminen vaikuttaa sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä haitallisesti lasten kokonaisvaltaiseen kasvuun ja se on aina riskitekijä lasten kehitykselle. Varhaiskasvatuksessa vastuu kiusaamisen vastaisesta työstä on aina varhaiskasvatuksen henkilöstöllä ja haluankin tutkielmallani lisätä ymmärrystä siitä, mitä kaikkea kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen eteen voidaan varhaiskasvatuksen arjessa tehdä.
Tavoitteenani on kuvailevan kirjallisuuskatsauksen myötä käsitellä kiusaamista mahdollisimman kokonaisvaltaisesti käyttäen laajasti sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä. Tarkoituksenani on herättää lukijat aidosti pohtimaan kiusaamisen vakavuutta sekä keinoja kiusaamisen vastaiseen työhön jo varhaiskasvatuksen kentällä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32204]