Varhaiskasvatuksen noviisiopettajien käsityksiä pedagogisesta johtamisesta
Savolainen, Roosa (2019-06-20)
Savolainen, Roosa
R. Savolainen
20.06.2019
© 2019 Roosa Savolainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201906252626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201906252626
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatuksen noviisiopettajien käsityksiä työnkuvaansa kuuluvasta pedagogisesta johtamisesta. Lisäksi tavoitteena on kuvata, millainen merkitys koulutuksella ja työuran alkuvaiheella on noviisiopettajien pedagogiseen johtamiseen. Tutkimuskysymys on: Millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen noviisiopettajilla on pedagogisesta johtamisesta?
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys on muodostunut fenomenografisen tutkimusmetodin mukaisesti aineistopohjaisesti. Tarkastelen siinä varhaiskasvatuksen noviisiopettajuutta, pedagogisen johtamisen ja pedagogisen johtajuuden käsitteitä sekä pedagogista johtamista varhaiskasvatuksen opettajan työssä.
Tutkimukseni tutkii varhaiskasvatuksen noviisiopettajien käsityksiä, minkä vuoksi tutkimusmetodiksi valikoitui käsityksiä tutkiva fenomenografia. Tutkimusaineisto koostuu viiden varhaiskasvatuksen noviisiopettajan haastatteluista, jotka on analysoitu fenomenografisen analyysimallin mukaisesti. Analyysin päätuloksena muodostui kuusi kuvauskategoriaa, jotka ovat 1) pedagogisen johtamisen käsite, 2) koulutuksen ja työuran alkuvaiheen merkitys pedagogiseen johtamiseen, 3) pedagoginen johtaminen ilmenee vastuun kautta, 4) pedagoginen johtaminen on tiimin johtamista, 5) pedagoginen johtaminen toteutuu yhteistyön ja tuen kautta ja 6) varhaiskasvatuksen opettajan rooli pedagogisena johtajana.
Tutkimukseni tuloksista voidaan havaita, että varhaiskasvatuksen noviisiopettajien käsitys pedagogisesta johtamisesta on laaja-alainen. Pedagoginen johtaminen tapahtuu varhaiskasvatuksen opettajan työssä lähes koko ajan. Varhaiskasvatuksen opettajan pedagogiseen johtamiseen kuuluu vastata siitä, että pedagoginen toiminta on varhaiskasvatuksen toiminnan taustalla läsnä koko ajan. Tutkimuksessani ilmeni, että pedagoginen johtaminen ei ole aivan selkeä kaikille noviisiopettajille. Erityisesti käsitteen epäselvyys nousee esille. Lisäksi tuloksissa korostuvat koulutuksen ja sieltä saadun tiedon merkitys ja työuran alkuvaiheen positiiviset ja haastavat kokemukset.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys on muodostunut fenomenografisen tutkimusmetodin mukaisesti aineistopohjaisesti. Tarkastelen siinä varhaiskasvatuksen noviisiopettajuutta, pedagogisen johtamisen ja pedagogisen johtajuuden käsitteitä sekä pedagogista johtamista varhaiskasvatuksen opettajan työssä.
Tutkimukseni tutkii varhaiskasvatuksen noviisiopettajien käsityksiä, minkä vuoksi tutkimusmetodiksi valikoitui käsityksiä tutkiva fenomenografia. Tutkimusaineisto koostuu viiden varhaiskasvatuksen noviisiopettajan haastatteluista, jotka on analysoitu fenomenografisen analyysimallin mukaisesti. Analyysin päätuloksena muodostui kuusi kuvauskategoriaa, jotka ovat 1) pedagogisen johtamisen käsite, 2) koulutuksen ja työuran alkuvaiheen merkitys pedagogiseen johtamiseen, 3) pedagoginen johtaminen ilmenee vastuun kautta, 4) pedagoginen johtaminen on tiimin johtamista, 5) pedagoginen johtaminen toteutuu yhteistyön ja tuen kautta ja 6) varhaiskasvatuksen opettajan rooli pedagogisena johtajana.
Tutkimukseni tuloksista voidaan havaita, että varhaiskasvatuksen noviisiopettajien käsitys pedagogisesta johtamisesta on laaja-alainen. Pedagoginen johtaminen tapahtuu varhaiskasvatuksen opettajan työssä lähes koko ajan. Varhaiskasvatuksen opettajan pedagogiseen johtamiseen kuuluu vastata siitä, että pedagoginen toiminta on varhaiskasvatuksen toiminnan taustalla läsnä koko ajan. Tutkimuksessani ilmeni, että pedagoginen johtaminen ei ole aivan selkeä kaikille noviisiopettajille. Erityisesti käsitteen epäselvyys nousee esille. Lisäksi tuloksissa korostuvat koulutuksen ja sieltä saadun tiedon merkitys ja työuran alkuvaiheen positiiviset ja haastavat kokemukset.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32049]