Teoriaa toimialan uudelleenorganisoinnista : tarkastelussa laboratoriopalvelut
Kellokumpu, Tanja (2019-06-04)
Kellokumpu, Tanja
T. Kellokumpu
04.06.2019
© 2019 Tanja Kellokumpu. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201906052405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201906052405
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa käsitellään toimialan uudelleenorganisointiin liittyviä fuusio- ja yksityistämisteorioita. Lisäksi tutkielmassa peilataan näitä teorioita terveydenhuollon laboratorioalalla tapahtuneisiin muutoksiin. Tutkielmassa perehdytään fuusioiden ja yritysostojen syihin, hyötyihin sekä vaikutuksiin kuluttajille sekä yksityistämiseen päämies-agentti -teorian ja epätäydellisten sopimusten teorian kautta.
Laboratorioalalla on ollut viimevuosien trendinä yhdistymiset suuremmiksi yksiköiksi sekä yritysostot ja fuusiot. Laboratorioalalla fuusioita ja yritysostoja on toteutettu mittakaavaetujen saamiseksi ja tehokkuuden parantamiseksi. Tehokkuus paranee kustannussäästöjen kautta, jotka ovat seurausta mittakaavaeduista ja resurssien päällekkäisyyden vähentymisestä. Fuusioilla ja yritysostoilla on pyritty kasvattamaan myös markkinavoimaa sekä pääsemään uusille markkinoille. Markkinavoiman kasvaminen voi lisätä neuvotteluvoimaa ja mahdollisuutta hinnannostoille.
Vaikka laboratorioalalla ei varsinaista yksityistämistä ole tapahtunut, voidaan yksityistämisen teorioita soveltaa alalla tapahtuneeseen palveluiden ulkoistamiseen. Jotkin kunnat ovat nimittäin ulkoistaneet laboratoriopalveluiden tuotannon yksityisille yrityksille. Laboratoriopalveluiden ulkoistamissopimuksiin jää epätäydellisyyksiä, sillä palvelun laatua on hankala määritellä sopimuksessa täydellisesti. Yksityiset yritykset voivatkin pyrkiä kustannussäästöihin laadun kustannuksella. Agentuuriongelma ilmeneekin laboratoriopalveluiden ulkoistamisessa kunnan ja palveluita tuottavan yrityksen välillä. Kuntaa hyödyttäisi palveluiden hyvä laatu, kun taas yrityksellä on halu kustannussäästöihin jopa laadun kustannuksella.
Laboratorioalalla laadulla on tärkeä merkitys, sillä väärä analyysi voi johtaa tarpeettomaan hoitoon tai hoidotta jäämiseen. Siksi laadunsääntely laboratorioalalla niin kuin terveydenhuollossa yleensäkin on tärkeää. Myös fuusioilla ja ulkoistamisella voi olla vaikutuksia palveluiden laatuun.
Laboratorioalalla on ollut viimevuosien trendinä yhdistymiset suuremmiksi yksiköiksi sekä yritysostot ja fuusiot. Laboratorioalalla fuusioita ja yritysostoja on toteutettu mittakaavaetujen saamiseksi ja tehokkuuden parantamiseksi. Tehokkuus paranee kustannussäästöjen kautta, jotka ovat seurausta mittakaavaeduista ja resurssien päällekkäisyyden vähentymisestä. Fuusioilla ja yritysostoilla on pyritty kasvattamaan myös markkinavoimaa sekä pääsemään uusille markkinoille. Markkinavoiman kasvaminen voi lisätä neuvotteluvoimaa ja mahdollisuutta hinnannostoille.
Vaikka laboratorioalalla ei varsinaista yksityistämistä ole tapahtunut, voidaan yksityistämisen teorioita soveltaa alalla tapahtuneeseen palveluiden ulkoistamiseen. Jotkin kunnat ovat nimittäin ulkoistaneet laboratoriopalveluiden tuotannon yksityisille yrityksille. Laboratoriopalveluiden ulkoistamissopimuksiin jää epätäydellisyyksiä, sillä palvelun laatua on hankala määritellä sopimuksessa täydellisesti. Yksityiset yritykset voivatkin pyrkiä kustannussäästöihin laadun kustannuksella. Agentuuriongelma ilmeneekin laboratoriopalveluiden ulkoistamisessa kunnan ja palveluita tuottavan yrityksen välillä. Kuntaa hyödyttäisi palveluiden hyvä laatu, kun taas yrityksellä on halu kustannussäästöihin jopa laadun kustannuksella.
Laboratorioalalla laadulla on tärkeä merkitys, sillä väärä analyysi voi johtaa tarpeettomaan hoitoon tai hoidotta jäämiseen. Siksi laadunsääntely laboratorioalalla niin kuin terveydenhuollossa yleensäkin on tärkeää. Myös fuusioilla ja ulkoistamisella voi olla vaikutuksia palveluiden laatuun.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32150]