“God, look at these stupid cunts!” : indications of focalization in the graphic novel Ghost World
Tihveräinen, Heidi (2013-06-05)
Tihveräinen, Heidi
H. Tihveräinen
05.06.2013
© 2013 Heidi Tihveräinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201306061557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201306061557
Tiivistelmä
The purpose of this study was to find indications of focalization, or point of view, in a graphic novel. My method was to explore the medium-specific narrative elements of comics, i.e. the color scheme, drawing style and text and image interaction, and show how they helped to create focalization. I also discussed what kinds of aspects of focalization can be expressed in a graphic narrative.
My material for this study consisted of Daniel Clowes’ graphic novel Ghost World. My theoretical background included studies from the fields of comics research and narratology. The works of Scott McCloud, Will Eisner and Thierry Groensteen formed the basis for my discussion of the storytelling elements of comics. In order to explore the concept of focalization and its manifestation in graphic narratives, I relied on perspectives and tools formulated primarily from the works of Mieke Bal, Kai Mikkonen, Silke Horstkotte and Nancy Pedri.
By analyzing the indications of focalization in the graphic novel, I found that the color scheme and drawing style conveyed focalization related to theme and characters. I also discovered the narrative connection between a graphic novel’s cover design and illustrations and its actual narrative content. The analysis of text and image interaction resulted in finding examples of multiple and shared points of view in the graphic novel as well as identifying sudden shifts in focalization, which emphasize the impression of a subjective perspective. The indications of focalization highlighted the central narrative aspect of graphic narratives, i.e. the openness to interpretation. I also found that a broad and flexible use of the concept of focalization is well suited for the study of graphic narratives.
Future research on this topic might benefit from looking at other types of graphic narratives, where the structure of the narrative is more experimental. The ideas related to multiple and shared perspectives can perhaps be utilized in studying how multiple points of view are manifested in other multimodal texts on the Internet, where multiple users participate in creating wikis (collaborative websites), and other joint efforts. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli etsiä fokalisaation, eli näkökulman, merkkejä sarjakuvanovellista. Tutkin sarjakuvalle tyypillisiä kerronnallisia elementtejä, värimaailmaa, piirrostyyliä sekä sanan ja kuvan vuorovaikutusta osoittaakseni, miten niiden avulla luotiin fokalisaatiota. Käsittelin tutkimuksessani myös sitä, miten fokalisaatioon liittyviä erilaisia elementtejä voidaan ilmaista sarjakuvakerronnassa.
Tutkimukseni aineisto koostui Daniel Clowesin sarjakuvanovellista Ghost World, ja teoriapohjani muodostui sarjakuvan ja kerronnan tutkimukseen liittyvistä teoksista. Sarjakuvakerronnan elementtien tarkastelussa nojauduin muun muassa Scott McCloudin, Will Eisnerin ja Thierry Groensteenin teksteihin. Fokalisaation käsitettä ja sen ilmenemistä sarjakuvakerronnassa tutkin Mieke Balin, Kai Mikkosen, Silke Horstkotten ja Nancy Pedrin ajatuksiin pohjautuvilla näkökulmilla ja työkaluilla.
Tarkastelemalla fokalisaation merkkejä sarjakuvanovellissa huomasin värimaailman ja piirrostyylin ilmaisevan novellin teemaan ja hahmoihin liittyvää fokalisaatiota. Analyysini toi myös esille yhteyden kannen kuvituksen ja novellin kertomuksen välillä. Näkökulman merkkien tutkiminen sanan ja kuvan vuorovaikutuksessa nosti esiin esimerkkejä samanaikaisista ja jaetuista näkökulmista sekä äkkinäisistä fokalisaation muutoksista, jotka vahvistivat näkökulman vaikutelmaa. Fokalisaation merkit korostivat sarjakuvakerronnan keskeistä ominaisuutta eli tulkinnan avoimuutta. Huomasin myös, että laaja ja joustava fokalisaation käsite sopii hyvin sarjakuvakerronnan tutkimukseen.
Jatkotutkimus fokalisaation ja sarjakuvakerronnan parissa hyötyisi erilaisten, kokeellisempien sarjakuvien tutkimuksesta. Samanaikaisiin ja jaettuihin näkökulmiin liittyvät ajatukset voisivat myös olla avuksi tutkittaessa näkökulmien päällekkäisyyttä muissa useita esitysmuotoja hyödyntävissä kokonaisuuksissa Internetissä, missä useat käyttäjät osallistuvat wikien (yhteisöllisten verkkosivustojen) ja muiden yhteisprojektien rakentamiseen.
My material for this study consisted of Daniel Clowes’ graphic novel Ghost World. My theoretical background included studies from the fields of comics research and narratology. The works of Scott McCloud, Will Eisner and Thierry Groensteen formed the basis for my discussion of the storytelling elements of comics. In order to explore the concept of focalization and its manifestation in graphic narratives, I relied on perspectives and tools formulated primarily from the works of Mieke Bal, Kai Mikkonen, Silke Horstkotte and Nancy Pedri.
By analyzing the indications of focalization in the graphic novel, I found that the color scheme and drawing style conveyed focalization related to theme and characters. I also discovered the narrative connection between a graphic novel’s cover design and illustrations and its actual narrative content. The analysis of text and image interaction resulted in finding examples of multiple and shared points of view in the graphic novel as well as identifying sudden shifts in focalization, which emphasize the impression of a subjective perspective. The indications of focalization highlighted the central narrative aspect of graphic narratives, i.e. the openness to interpretation. I also found that a broad and flexible use of the concept of focalization is well suited for the study of graphic narratives.
Future research on this topic might benefit from looking at other types of graphic narratives, where the structure of the narrative is more experimental. The ideas related to multiple and shared perspectives can perhaps be utilized in studying how multiple points of view are manifested in other multimodal texts on the Internet, where multiple users participate in creating wikis (collaborative websites), and other joint efforts.
Tutkimukseni aineisto koostui Daniel Clowesin sarjakuvanovellista Ghost World, ja teoriapohjani muodostui sarjakuvan ja kerronnan tutkimukseen liittyvistä teoksista. Sarjakuvakerronnan elementtien tarkastelussa nojauduin muun muassa Scott McCloudin, Will Eisnerin ja Thierry Groensteenin teksteihin. Fokalisaation käsitettä ja sen ilmenemistä sarjakuvakerronnassa tutkin Mieke Balin, Kai Mikkosen, Silke Horstkotten ja Nancy Pedrin ajatuksiin pohjautuvilla näkökulmilla ja työkaluilla.
Tarkastelemalla fokalisaation merkkejä sarjakuvanovellissa huomasin värimaailman ja piirrostyylin ilmaisevan novellin teemaan ja hahmoihin liittyvää fokalisaatiota. Analyysini toi myös esille yhteyden kannen kuvituksen ja novellin kertomuksen välillä. Näkökulman merkkien tutkiminen sanan ja kuvan vuorovaikutuksessa nosti esiin esimerkkejä samanaikaisista ja jaetuista näkökulmista sekä äkkinäisistä fokalisaation muutoksista, jotka vahvistivat näkökulman vaikutelmaa. Fokalisaation merkit korostivat sarjakuvakerronnan keskeistä ominaisuutta eli tulkinnan avoimuutta. Huomasin myös, että laaja ja joustava fokalisaation käsite sopii hyvin sarjakuvakerronnan tutkimukseen.
Jatkotutkimus fokalisaation ja sarjakuvakerronnan parissa hyötyisi erilaisten, kokeellisempien sarjakuvien tutkimuksesta. Samanaikaisiin ja jaettuihin näkökulmiin liittyvät ajatukset voisivat myös olla avuksi tutkittaessa näkökulmien päällekkäisyyttä muissa useita esitysmuotoja hyödyntävissä kokonaisuuksissa Internetissä, missä useat käyttäjät osallistuvat wikien (yhteisöllisten verkkosivustojen) ja muiden yhteisprojektien rakentamiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32130]