Mielenrikkoinen. Tarinasta yleiselle tasolle.
Palomäki, Liisa (2006)
Palomäki, Liisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-54
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-54
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa käsiteltiin nuorten mielenterveysongelmia ja mielenterveysongelmaisille annettavan tuen ja ohjauksen mahdollisuuksia ammatillisella toisella asteella. Nuorten mielenterveysongelmia lähestyttiin todellisen tarinan kautta ja siihen liittyen kerrottiin yleensä nuoruusiän mielenterveyshäiriöistä. Tuen ja ohjauksen mahdollisuuksia selviteltiin tutustumalla niitä koskeviin säädöksiin ja määräyksiin. Lopuksi katsottiin, miten oppilaitoksessa voidaan toimia. Lähtökohtana oli erityiskasvatuksen ihmiskäsitys ja näkökulmana käsitykset poikkeavuudesta ja erilaisuudesta. Todettiin, että nuorten mielenterveysongelmien vakavuus vaihtelee, ongelmat voivat ilmetä monin eri tavoin, ja että niitä ei aina ole helppo tunnistaa. Säädösten ja määräysten taustalta löytyi erityiskasvatuksen ihmiskäsitys ja ekologinen näkökulma poikkeavuuteen. Näiden mukaan opiskelumahdollisuudet on erilaisintukitoimin ja -palveluin turvattava kaikille, siten myös mielenterveysongelmaisille. Koulutuksen järjestäjä velvoitettiin tekemään tarvittavat suunnitelmat. Tuen ja ohjauksen todettiin kuuluvan kaikille oppilaitosyhteisössä työskenteleville, mutta erityisopetuksella katsottiin olevan keskeinen asema tukitoimien järjestämisessä. The study handled mental disturbances of youth and possibilities of support and guidance given to persons with mental problems in vocational education. The mental disturbances of youth were made familiarby telling a true story and in relation to that mental problems of youth were told as a rule. The possibilities of support and guidance were made clearer by finding out about the laws and the by-laws concerning those subjects. Finally, theways of practising in school were surveyed. In the background there were the concept of man in special education and the opinions of abnormality and divergence. It was pointed out that the seriousness of mental disturbances of youth were changing, the problems can be seen in many different ways and they are not easily recognized. In the background of the laws and the by-laws there were to be found the concept of man in special education and the ecological point of view of abnormality. According to these the possibilities of studying have to be guaranteed to everybody by different measures of support and services, so to persons with mental problems as well. The organizer of education was obliged to make the needed plans. To give support and guidance was said to belong to everybody workingin the school, but special education has the central positon in arranging measures of support.