Keski-Suomen incoming-matkatoimistot ja niiden asiakaskunta
Auer, Satu (2007)
Auer, Satu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-528
Tiivistelmä
Tutkimuksen perimmäisenä tavoitteena oli alueellisen matkailun myynnin, etenkin ulkomaan kaupan, kehittäminen. Opinnäytetyössäni luon pohjatietoja kehittämiselle. Opinnäytetyössä selvitettiin Keski-Suomessa toimivien incoming-matkatoimistojen myyntiprosessia. Tarkoitus oli selvittää, keitä ovat incoming-matkatoimistojen asiakkaat, mistä he tulevat, kuinka paljon heitä on ja mitä palveluja heille myydään. Tarkoitus oli selvittää myös incoming-matkatoimistojen yhteistyökumppanit niin Suomessa kuin ulkomaillakin ja jokaisen myyntiprosessiin osallistuvan merkitys ketjussa. Tutkimuksen teoriaosuus kerättiin kirjoista sekä aikaisemmin aiheesta tehdyistätutkimuksista. Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen. Metodina käytettiin puolistrukturoitua, eli teemahaastattelua. Perusjoukkoon opinnäytetyössä kuuluu neljä yritystä. Kahdelle tehtiin noin tunnin kestävä haastattelu ja yhdelle samat haastattelukysymykset lähettiin sähköpostilla. Saaduista vastauksista voidaan päätellä, että incoming-matkatoimistojen myyntiprosessin kaikkiin vaiheisiin vaikuttavat suuresti henkilökohtaiset suhteet. Päämarkkina-alueet valikoituvat henkilökohtaisten suhteiden avulla erilaisissa tapahtumissa. Asiakkaita ei juuri segmentoida, vaan segmentointi tapahtuu jo ulkomaisen matkatoimiston kautta. Keskisuomalaisia matkailupalveluiden tuottajia on paljon yhteistyökumppaneina, joiden kanssa pyritään yhteistyössä rakentamaan tuotteita, joista incoming-matkatoimisto kokoaa paketin ulkomaiselle matkatoimistolle, joka markkinoi ja myy sitä omassa kotimaassaan. Tulosten avulla voidaan kehittää incoming-matkatoimistojen toimintaa. Ehdotuksena on tiivistää yhteistyötä niin kotimaisten kuin ulkomaistenkin yhteistyökumppaneiden kanssa, jotta toiminta tehostuisi ja pienet yritykset selviäisivät suurten matkatoimistojen puristuksessa. Aikaisempia tutkimuksia aiheesta on vähän, joten tietoisuus incoming-matkatoimistojen työstä tulee opinnäytteeni kautta avoimemmaksi niin matkailupalveluiden tuottajille kuin muillekin matkailualalla toimivalle henkilöille. Tutkimuksessa saadut tiedot ovat käyttökelpoisia alueen matkailun myynnin kehittämisessä. The ultimate goal of this research was to develop the sales of the regional tourism, especially foreign trade. This bachelors thesis lays the foundation for the development. By studying the sales process of the incoming travel agents in Central Finland. The meaning was to investigate who the clients of the incoming travel agents in Central Finland are, where they are from, how many they are and what kind products are sold to them. Another aim was to clarify the cooperation partners in Finland but alsoabroad and make sure what is the meaning of everyone participating in the chainof the sales process? The theoretical framework of this thesis was created with the help of books andearlier research made on the subject. The research is qualitative and as research method the standardized, open ended interview also called theme interview. There were two interviewees, each interview took about an hour and the third respondent answered the same questions by e-mail. With the help of the answers of this research a conclusion can be drawn that the personal relations affect a lot on every phase of the sales process. The main market areas are selected with the help of the personal relations in various situations. Customers are hardly segmented because the segmentation is already madeby the foreign travel agent. There are lots of tourism service producers in Central Finland that cooperate with the incoming-travel agents. Together they make products and incoming travel agents gather a package to the foreign travel agent, who does the marketing and selling in his homeland. With the help of the results operations of the incoming travel agents can be developed. It is suggested is that the cooperation with the Finnish and also with the foreign should be more intensive so the operations could be more efficient and the small companies could survive in a competition. There are only a few earlier researches on this subject so the knowledge of the work of the incoming travel agents comes more open to tourism service producers and also others working in the tourism business. The information thesis has gathered is useful in the sales of the regional tourism.