Toimivat kädet -kurssi : kurssin vaikutus MS-tautia sairastavienkurssilaisten käsien toimintakykyyn ja heidän kokemuksiaan kurssista
Pajula, Anne; Pasanen, Jenni; Välimäki, Heta (2007)
Pajula, Anne
Pasanen, Jenni
Välimäki, Heta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-404
Tiivistelmä
Suomen MS-liiton Hämeen avokuntoutuskeskus järjesti Toimivat kädet - kurssin MS-tautia sairastaville henkilöille. Kurssille osallistui kahdeksan henkilöä, heistä yksi ei osallistunut tutkimukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella kurssin vaikutusta kurssilaisten käsien toimintakykyyn sekä heidän kokemuksiaan kurssista. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, mitä odotuksia kurssista oli ja miten ne täyttyivät, miten kurssi vaikutti käsien toimintakykyyn sekä testein mitattuna että kurssilaisten henkilökohtaisesti kokemana sekä mitä asioita kurssilaiset kokivat merkityksellisinä. Tutkimuksen lähestymistapa oli sekä laadullinen että määrällinen. Tutkimusmenetelminä käytettiin kurssin alussa ja lopussa haastatteluja (puolistukturoitu) sekä käsien toimintakyvyn testejä (Box and Block, Nine Hole Peg, Jamar, ihotunto). Haastattelut analysoitiin sisällön analyysia käyttäen. Testitulokset laitettiin taulukkomuotoon. Kurssilaiset odottivat kurssilta käsien toiminnan paranemista ja ylläpitämistä,vertaistukea ja mukavaa tekemistä. Kurssin loputtua he toivat esille tyytyväisyytensä kurssin sisältöön, yksittäisiin odotuksiinsa he eivät palanneet. Loppuhaastattelussa viisi kurssilaista vastasi, että kurssi eiollut vaikuttanut heidän käsien toimintakykyyn. Kahden muun mielestä kurssi oli vaikuttanut käsien toimintakykyyn jonkin verran. Käsien toimintakyvyn testien tuloksissa ei tapahtunut merkittäviä muutoksia mutta kurssilaiset saivat positiivisia kokemuksia käsiensä toimivuudesta. Merkityksellisimmäksi kurssilta saaduksi asiaksi koettiin vertaistuki, muita merkityksellisiä asioita oli mm. käsillä tekeminen ja onnistumisen ilo. Tutkimuksessa nousi esille kehittämisehdotuksia. Näitä ja tuloksista saatuja tietoja voidaan käyttää hyväksi samankaltaisia kursseja suunniteltaessa. The Outpatient Rehabilitation Center of Häme of the Finnish MS Society organised theFunctional Hands 'Course for multiple sclerosis patients. Eight subjects took part in the course, one of whom did not participate in this study. The aim of this thesis was to find out what expectations there were for the course, how the expectations were fulfilled, which things the participants thought were significant and finally, how the course affected hand functions in terms of both testing and personal experience of the subjects. The approach of the study was both qualitative and quantitative. The investigative methods used were interviewing the participants in the beginning and the end of the course (semi-structured) and testing hand functionality (Box and Block, Nine Hole Peg, Jamar, skin sensation). The interviews were analyzed using content analysis. The test results were organized in table format. The expectations of the participants included improving and maintaining hand functionality, support of the peer group, and something fun to do. At the end of the course they expressed their satisfaction with the contents of the course but did not comment on their original expectations. In the final interview five of the participants answered that the course had not affected the functionality oftheir hands. The two remaining subjects thought the course had some effect on hand functions. In theresults of the functionality tests there were no significant changes, but the participants gotpositive experiences of their hand functions. As the most meaningful offering of the course the participants saw the support of the peer group. Other significant things included working with their hands and the joy of succeeding.