Selvitys Keskuspuiston ammattiopiston valmentavaan koulutukseen soveltuvista verkko-oppimisympäristöistä
Holma, Marita (2006)
Holma, Marita
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-301
Tiivistelmä
Erityisryhmille, jotka tarvitsevat avukseen pitemmälle mietittyjä ja helppokäyttöisiä tietoverkkoja, on vielä vähän Suomessa. Tämän päivän haaste onkin antaa myös erityisopiskelijoille apu- ja työvälineitä, jotta he voivat olla osa verkostoituvaa yhteiskuntaa. Erityisryhmille suunnatun sovelluksen tuleekin olla yksinkertainen ja johdonmukainen ja sen tulee sisältää vain ne toiminnot, joita käyttäjäryhmän tiedetään tarvitsevan. Kehittämishankkeeni on osa Keskuspuiston ammattiopiston laajempaa projektia, jonka tavoitteena on löytää valmentavan koulutukseen käyttöön soveltuva verkko-oppimisympäristö sekä käyttöönottaa se kevääseen 2008 mennessä. Työssäni selvitän, millainen verkko-oppimisympäristö olisi soveltuvin Keskuspuiston valmentavan opiskelijoiden käyttöön. Vertailen kehittämishankkeessani valittuja verkko-oppimisympäristövaihtoehtoja sekä teen Keskuspuiston ammattiopistolle ehdotuksen soveltuvasta verkko-oppimisympäristöstä. Olen valinnut kolme erilaista verkko-oppimisympäristöä -Severin, Verkkosalkun sekä Verkkoveräjän - ja keskityn niiden ympäristöjen käyttöominaisuuksien vertailuun valmentavan ja kuntouttavan koulutuksen opiskelijoiden lähtökohdista katsottuna. Erityistä tukea tarvitsevien käyttäjien kohdalla korostuvat erityisesti oppimisympäristön esteettömyys eli saavutettavuus, helppokäyttöisyys; selkeä, informatiivinen ja opastava käyttöliittymä sekä ympäristön visuaalinen ulkoasu; selkeä ohjeistus ja mahdollisuus kirjallisen viestinnän ohella tai sijasta käyttää ääntä tai kuvasymbolia. Tammikuussa 2007 esittelen oppilaitoksen johtoryhmälle kehittämishankkeeni tulokset sekä ehdotukseni pilotoitavasta verkko-oppimisympäristöstä. In Finland only few network applications suitable for special group needing special assistance does exist. Todays challenge is to offer easy to use tools for special needs students so that they could fluently participate a "network society". Applications aimed for these persons should contain feature, only vital for them and the application should be simple and consistent. My development project is a part of larger project, on which the purpose is to find several suitable network applications. This project also includes implementation of the selected application by the end of year 2008. In my work I will analyze the basic properties important for an application used by a disabled person. I will also evaluate different applications available. This evaluation based on the property analysis. Finally I will make a proposal of the most suitable application in respect to Keskuspuisto vocational institute network environment. I discovered three different network studying applications: Severi, Verkkosalkku and Verkkoveräjä. The property analysis was done from the students point of view. Important program properities for a student who needs special assistance are: easy entry into the learning environment, clear and logical user interface with good guidance and inspiring visual appearance. Also the possibility for aural or symbolic guidance is important. January 2007 I will introduce the results for the project management team and propose the selection of network society.