Nuorten liikuntakäyttäytyminen ja sen tukeminen ammatillisessa peruskoulutuksessa
Halme, Titta (2006)
Halme, Titta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-205
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa tarkastellaan suomalaisten 16-19 -vuotiaiden nuorten liikuntakäyttäytymistä tutkimusten valossa, verrataan nuorten liikunnan harrastamisen riittävyyttä terveyden kannalta annettuihin suosituksiin sekä ammatillisen peruskoulutuksen opetussuunnitelmaan. Tytöt käyttävät liikuntaan samanikäisiä poikia vähemmän aikaa. Tyttöjen liikunta on intensiteetiltään poikien liikuntaa kevyempää. Liikunnallisesti passiivisia nuoria on eri tutkimusten mukaan 1-25 prosenttia ikäluokasta. Noin puolet nuorista liikkuu omatoimisesti ja 20-40 prosenttia osallistuu ohjattuihin liikuntaharrastuksiin, yleisimmin urheiluseuran harjoituksiin. Suosituimmat liikuntalajit ovat pyöräily, kävely, juoksu ja tytöillä jumppa sekä pojilla jalkapallo ja jääkiekko. Noin puolet nuorista liikkuu terveytensäkannalta riittävästi. Ensisijaiset toimenpiteet tulisi suunnata liikuntaa harrastamattomiin nuoriin. Ammatillisessa peruskoulutuksessa liikunnan opetuksella onsivurooli. This development project report will be reviewed physical exercise behaviour of Finnish youth in contrast to guidelines defined to health related physical activity and curriculum of vocational education. Girls use less time to physical activity than boys. Intensity of girls' exercise is generally lower than intensity of boys'. One to 25 percent of youth are physically inactive. One half of youth exercise non-organized and 20 to 40 percentprefer supervised sport exercises. Cycling, walking and jogging are the most popular sports. Especially girls hobby gymnastics and boys football and ice hockey. Generally about half of youngsters exercise health-related enough. Primary operations should be directed to physically inactive young people. Physical activity teaching has little role in vocational eduvation.