Vapaasti valittavat opinnot Mäntän seudun koulutuskeskuksessa
Peräinen, Miisa (2006)
Peräinen, Miisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-186
Tiivistelmä
Vapaasti valittavia opintoja on toisen asteen ammatillisessa peruskoulutuksessa 10 opintoviikkoa. Koulutuksen tulee kannustaa opiskelijaa harrastuksiin ja persoonallisuuden kehittämiseen sekä tukea jatko-opintovalmiuksia tarjoamalla monipuolisesti vapaasti valittavia opintoja. Vapaasti valittavissa opinnoissa opiskelijat voivat vahvistaa ammatillista osaamistaan syventävillä kursseilla, opiskella yleisaineita tai harrastusaineita. Aikaisemmin hankittu osaaminen tulee koulutusjärjestelmässä tunnustaa hyväksilukemalla opinnot muissa oppilaitoksissa, vapaan sivistystyön piirissä, työelämässä tai harrastuksissa. Hyväksiluku on aiheuttanut koulussamme sen, että kursseille ilmoittautuneet opiskelijat eivät suoritakaan kurssia hyväksiluvun vuoksi. Esim. opiskelija saa ajokortin suoritettuaan kurssisuorituksen vapaasti valittaviin opintoihin, eikä osallistukaan ilmoittautumalleen kurssille. Osa kursseista peruuntuu vähäisen osanottajamäärän vuoksi, ja kurssille jääneet tulee sijoittaa uudelleen muille kursseille. Uudelleensijoittelu vähentää opiskelumotivaatiota ja lisää poissaoloja. Kurssien vaihtaminen vie paljon opinto-ohjaajan aikaa. Tämän työn tarkoituksena on ollut suunnitella malli vapaasti valittaville opinnoille Mäntän seudun koulutuskeskukseen. Tarkoituksena on, että ohjausta lisätään vapaasti valittaviin opintoihin, jotta vaihtaminen vähenisi minimiin. Koulumme opiskelijat voivat suorittaa vapaasti valittavat opinnot myös lukio-opintoina joko suorittamalla kursseja lukiosta tai kirjoittamalla ylioppilaaksi aikuislukion oppimäärän mukaisesti. Harrastustoimintaa tuetaan järjestämällä ns. HJOM-opintoja yhteistyössä lukion kanssa. Vapaasti valittavat opinnot järjestetään osastoittain. Jokainen osasto tekee oman kurssitarjottimensa, joista opiskelijat valitsevat ammatillista osaamistaan syventäviä opintoja. Vapaasti valittavien opintojen ohjaukseen panostetaan peruskoulusta alkaen. Lähikuntien opiskelijat saavat jo kahdeksannella luokalla tieto vapaasti valittavista opinnoista. Alkavat opiskelijat suorittavat kaikki ensimmäisenä syksynä perehdyttämiskurssin, jonka aikana ryhmänohjaaja opastaa vapaasti valittavien opintojen valintaan. Mallia kokeillaan ensimmäisen kerran lukuvuonna 2006-2007. Kurssit vaativat kehittelyä, ja ryhmänohjaajien tulee perehtyä kaikkiin mahdollisuuksiin vapaasti valittavissa opinnoissa. Kurssitarjotinta tulee tarkastaa vuosittain ja uusia tarpeen mukaan. The elective studies of upper secondary vocational education and training constitute 10 credits. The education must motivate students to pursue hobbies and to develop their personality, as wellas supporting their readiness for further studies, by offering a broad selection of elective studies. The elective studies are an opportunity for students to strengthen their professional competence in advanced courses and to study generalsubjects or hobby subjects. Our educational system must recognize previously acquired competencies through credit transfer for studies completed in other educational institutions, within liberal adult education, in working life or through hobbies. In our school, credit transfer has had the effect that students who have registered for a course do not complete the course after all. For example, obtaining a driving licence is credited as an elective course, which is why the student may cancel registration for the course. Some courses are cancelled due to too few participants, and the remaining students must be re-allocated to other courses. Re-allocation reduces study motivation and increases absences. Course changes take a lot of student counsellor time. The purpose of this work was to plan a model for elective studies at Mäntta Education Centre. The aim was to increase guidance on elective studies in order to minimize course changes. The students of our school can complete their elective studies also through general upper secondary school studies, either by completing individual courses there or by completing the matriculation examination in compliance with the curriculum of general upper secondary schools for adults. Hobby activities are supported through the project HJOM (hobbies and study in Mänttä) in cooperation with the local general upper secondary school. Each unit provides its own offering of elective studies, from which students choose courses that deepen their professional competencies. Special attention is paid to guidance on elective studies already in basic education. The pupils of comprehensive schools in the region's municipalities areinformed on elective studies already in grade 8. In the first autumn, all our new students complete an orientation course, in which the tutor provides guidanceon the choice of elective studies. The model will be piloted during the school year 2006-2007. The courses need to be developed and tutors must familiarize themselves with all the possibilities related to elective studies. The course offering must be reviewed yearly and updated when necessary.