Tutorina kehittyminen ammatillisessa lisäkoulutuksessa kehitysvammatyössä
Ylikorpi, Anna Liisa (2006)
Ylikorpi, Anna Liisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-148
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli tutorina kehittyminen ammatillisessa lisäkoulutuksessa kehitysvammatyössä. Ammatillinen lisäkoulutus on suunnattu kehitysvammatyötä tekeville henkilöille, jotka työskentelevät aikuisten kehitysvammaisten kanssa, joko hoitoyksikössä, koulussa, oppilaitoksessa tai toimintakeskuksissa. Kehittämishankkeen aikana perehdyin erilaiseen kehitysvammaisuuteen liittyvään kirjallisuuteen ja osallistuin eri asiantuntijoiden pitämille luennoille sekä perehdyin erityisosaamisen menetelmiin, kuten sensoriseen integraatioon, snoezelen-menetelmään, kinestetiikkaan ja yksilökeskeisen suunnitelmatyöskentelyyn. Kokemusta työskentelystä kehitysvammaisten kanssa sain kehitysvammaisten kerhotoimintaa vetämällä. Kehittämishankeen aikana perehtyminen kehitysvammatyön erityispiirteisiin, kokemus työskentelystä kehitysvammaisten kanssa sekä tutorina toimiminen mahdollistivat kehittymisen. Kehittyminen tutorina helpottaa tulevaisuudessa vastaavien koulutusten opettamisen ja ohjaamisen suunnittelun. The aim of the development project to me was to develop my work as a mentor in additional professional education, which is aimed at people working with handicapped people. These people may be working in care units, schools, educational institutes or activity centres. During the development project I was studying different issues concerning handicapped people. I took part in different kind of lectures held by experts and I gained a deeper insight into methods of specialised skills, like sensoric integration, snoezelen-method, kinestetics and programmed working in an individual centred manner. At the same time I obtained experience from instructing and teaching handicapped peopleby running an activity club for them. I gained experience working as a mentor in the additional professional education, which is aimed at people working with handicapped people. The information obtained from specialised methods and mentoring done during the development program developed my pedagogic knowledge. Devoloped as a mentor helped me in the future when I am planning or mentoring similar educational programs.