Mentaaliharjoittelu osana pianonsoittoa ja sen opetusta
Hippeläinen, Lauri (2008-12-12)
Hippeläinen, Lauri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-12-12
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236948149-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236948149-0
Tiivistelmä
Pedagogisessa opinnäytetyössä tutustutaan kuinka mentaaliharjoittelua pystytään soveltamaan pianonsoitossa ja sen opetuksessa. Työssä käsitellään mitä mentaaliharjoittelu on ja miten sitä voidaan hyödyntää pianon soittamisessa. Mentaaliharjoittelukokemuksista raportoidaan harjoituspäiväkirjan pohjalta. Osallistumalla eri-ikäisten oppilaiden soittotunneille kartoitetaan miten mentaaliharjoittelua hyödynnetään opetuksessa. Työssä esitellään harjoituksia, joiden avulla lukija voi kokeilla harjoittelua mielessä. Mentaaliharjoittelusta on paljon tutkittua tietoa ja se on osana useiden esiintyvien taiteilijoiden harjoittelua. Mentaaliharjoittelulla pystytään kehittämään mm. ulkoa oppimista, teknisiä valmiuksia, esiintymistä sekä keskittymistä. Mentaalinen harjoittelu on hyödyllisintä muusikoille, joilla on kertynyt kokemuksia ja taitoja, joiden avulla he voivat käsitellä harjoiteltavia asioita mielessään. Mentaaliharjoittelusta on vähäinen hyöty aloittelijoille. Mentaaliharjoittelu on vähän käytetty tapa harjoitella musiikkia soitonopintojen alussa.