Yhteisvoimin elämään eväitä : Kauhajoen erityiskoulun 7-9 luokkien oppilaanohjauksen toimintasuunnitelma
Penttilä-Ainikkamäki, Liisa (2008-11-11)
Penttilä-Ainikkamäki, Liisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-11-11
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235547368-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235547368-1
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli suunnitella 1-9 vuosiluokkien erityiskoululle 7-9 vuosiluokkien oppilaanohjauksen toimintasuunnitelma. Oppilaanohjauksen kehittäminen on osa-alue, jonka tarkoituksena on tukea oppilaiden menestymistä niin peruskoulussa kuin siirryttäessä jatko-opintoihin. Tarkoituksena oli miettiä ohjausta siten, että sen avulla oppilas saisi valmiuksia myös myöhempää elinikää varten. Opinto-ohjauksen tarve korostuu, kun kyseessä ovat oppilaat, joiden tulevaisuuden valintoihin vaikuttavat rajoittavasti mm. oppimisvaikeudet. Erityisen tuen tarpeessa olevat oppilaat kaipaavat vielä enemmän yksilöllistä ohjausta terveen itsetunnon kehittymisen tueksi ja mahdollisesti muiden arkipäivää rajoittavien hankaluuksien kanssa. Toimintasuunnitelman avulla pyrimme kehittämään kaikkia niitä tukimuotojen osa-alueita, joiden katsomme parantavan näiden nuorten selviytymistä ja sijoittumista tasavertaisena kansalaisena muiden joukkoon. Toimintasuunnitelman kirjaaminen vakiinnuttaa oppilaanohjauksen asemaa koulussamme ja selkiyttää toimintatapoja. Ohjauksen saatavuuden ja sen kehittymisen varmistamiseksi koululla aloitti toimintansa syksyllä 2008 oma ohjausyksikkö. Yksikössä työskentelevien kuntoutusohjaajan, oppilaanohjaajan ja työssäohjaajan toiminnan tavoitteena on antaa oppilaille tukea esikoulusta peruskouluun ja siitä toiselle asteelle. Ohjausyksikön ja oppilaanohjauksen toimintasuunnitelman toteutuminen on saanut aikaan myönteistä palautetta. Myös vanhempien palaute sekä osallistuminen yhteistyöhön erityisluokanopettajien, ohjausyksiön toimijoiden sekä muun moniammatillisen verkoston kanssa on ollut erittäin positiivista.