Kuhmu ADHD-projektin työmallin vaikuttavuuden arviointi
Höykinpuro, Hanna; Kivelä, Heidi; Laakso, Heidi (2008-12-02)
Höykinpuro, Hanna
Kivelä, Heidi
Laakso, Heidi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-12-02
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1234859925-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1234859925-2
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyömme on tehty Keski-Suomen Ensi- ja turvakoti ry:n toimeksiannosta, jonka yhtenä työalueena on Kuhmu ADHD -projekti. Kolmivuotinen Kuhmu ADHD -projekti sai alkunsa Keski-Suomen Ensi- ja turvakodin Alvari -perhetyössä vuonna 2007. Projektin tavoitteena on kehittää lastensuojeluasiakkaille koti-interventiomalli, jossa ADHD -diagnosoiduille lapsille ja heidän perheilleen tarjotaan moniammatillinen ja intensiivinen tuki heidän omalla paikkakunnallaan. Opinnäytetyömme tavoitteena on tutkia Kuhmu ADHD -projektin työmallin välittömiä ja välillisiä vaikutuksia vuoden ajalta: mihin asioihin, keihin henkilöihin, millä tavalla ja miksi työmalli on vaikuttanut. Projektin työmallin vaikuttavuutta arvioitiin haastattelemalla teemahaastatteluin projektissa mukana olleita perheitä sekä perheiden kanssa yhteistyötä tehneitä erityisopettajia. Sosiaalityöntekijöiden kokemuksia tarkastelimme heidän täyttämiensä arviointilomakkeiden pohjalta. Tutkimusta varten haastateltiin viittä vanhempaa ja kolmea perheiden lasten kanssa toiminutta erityisopettajaa. Arviointilomakkeet saatiin kahdelta sosiaalityöntekijältä: he olivat täyttäneet lomakkeet ensimmäisen kerran tultuaan mukaan projektiin ja nyt toisen kerran puolen vuoden työperiodin jälkeen. Tutkimustulokset osoittivat Kuhmu ADHD -projektin työmallin olevan tarpeellinen ja jopa välttämätön perheiden hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta. Työmallin merkittävyys kulminoitui ennaltaehkäisevän työn näkökulmasta. Tutkimus osoitti, että työmalli palvelee parhaiten perheitä heidän omassa kotiympäristössään. Koulumaailmassa työmallin merkitys on ollut vähäisempi.