Markkinoinnin solmukohdat Pk-yrityksissä Keski-Suomessa.
Kujala, Juha-Matti.; Sivusuo, Hannu. (2008-11-11)
Kujala, Juha-Matti.
Sivusuo, Hannu.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-11-11
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1234427547-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1234427547-2
Tiivistelmä
Markkinointi on keskeinen osa-alue, kun tavoitellaan menestyksekästä yritystoimintaa. Pkbarometrin mukaan Keski-Suomessa ja koko maassa yritykset kokevat markkinoinnin olevan asia, jossa on eniten kehitettävää. Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida kvantitatiivisella menetelmällä keskisuomalaisten yritysten markkinoinnin nykytilaa. Tämä analysointi toteutettiin Jyväskylän Ammattikorkeakoulun LIITOShankkeen yhteydessä kehitetyn analyysityökalun avulla. Tutkimuksen alaongelmana oli myös tutkia itse työkalun toimivuutta ja antaa mahdollisia kehitysehdotuksia tulevaisuutta varten. Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin pääosin avaamaan työkalun sisältämiä markkinointiin liittyviä käsitteitä. Empiirisen osan tiedonkeruumenetelmänä toimi kyselylomakehaastattelu. Vastaukset haastatteluihin saatiin puhelimitse ja henkilökohtaisilla käynneillä. Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että yrityksissä on vaihtelevasti puutteita ja ongelmia erityisesti markkinoinnin johtamisen osalta. Parhaiten hallitaan operationaalisen tason toimet. Itse työkalun toimivuus todettiin riittäväksi, mutta kehitettävääkin ilmeni. Tutkimuksen perusteella voitiin antaa myös suoria kehitysehdotuksia.