Opetussuunnitelmatyörakennusalanperustutkinto / maarakennuskoneenkuljettajatutkintoon valmistava koulutus /
Suikkanen, Ari (2008-09-04)
Suikkanen, Ari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-09-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233234247-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233234247-5
Tiivistelmä
Rakennusalan perustutkinnon uudet tutkinnon perusteet astuivat voimaan 1.3.2008. Oppilaitos antoi tehtäväksi uuden opetussuunnitelman laatimisen maarakennuskoneenkuljettajantutkintoon valmistavaan koulutukseen. Opetussuunnitelmatyötä säätelevät tutkinnon perusteet, lait ja asetukset sekä oppilaitoksen toimintastrategia. Työ on myös hyvin vuorovaikutuksellista, niin oppilaitoksen sisällä, kuin työelämän kanssa. Opetussuunnitelmatyö alkoi perehtymisellä uusiin tutkinnon perusteisiin ja vertaamalla niitä aikaisempiin tutkinnon perusteisiin. Samoin tuli vertailla käytössä olevaa opetussuunnitelmaa uusiin perusteisiin, sekä uusiin näyttötutkintojen perusteisiin. Eroavaisuuksia oli niin paljon, että pelkkä päivittäminen ei riittänyt ja keskusteluissa opettajien ja lähimpien esimiesteni kanssa todettiin parhaimmaksi laatia uusi opetussuunnitelma. Opetussuunnitelma on laadittu näyttötutkintoperusteiseen koulutukseen ja siten sillä on vähän yhteistä opetussuunnitelmaperusteiseen koulutukseen. Opetussuunnitelma sisältää sekä yhteisen osa ja koulutuskohtaisen osan. Elinikäisen oppimisen avaintaidoilla on koulutuskohtaisessa osiossa merkittävä asema. Kyseiset taidot ovat uusissa tutkinnon perusteissa myös yhtenä arvioinnin kohteena, joten ne oli sisällytettävä myös ammatillisien aineiden opetukseen. Kehittämishankkeen lopputuloksena oli kaksi opetussuunnitelmaa. Ensimmäinen on koko tutkintoa koskeva opetussuunnitelma, toinen osatutkintoa koskeva. Jälkimmäinen on laadittu vain syksyn 2008 koulutuksia varten. Työstäminen vaati perehtymistä lähemmin muun muassa oppilaitoksen opetussuunnitelmatyön tekemiseen, oppilaitoksen toiminta-ajatukseen, arvoihin ja aikuiskoulutusstrategiaan, sekä toisen asteen opetussuunnitelman yhteiseen osaan.