Selkeäkielinen oppimateriaalivoimansiirto/kuorma-autotekniikka /
Korkala, Seppo. (2006-11-20)
Korkala, Seppo.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006-11-20
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232976059-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232976059-8
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää helppolukuisen oppimateriaalin vaikutusta erityisammattilaitoksessa opiskelevien nuorten oppimistuloksiin. Kokeiluryhmäksi valitsin logistiikan perustutkintoon johtavan ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat, joista usealla on jokin koulunkäyntiä haittaava oppimisongelma. Työn tavoitteena oli myös saada oppimisvaikeuden omaava nuori mukaan oppimisprosessiin ja parantamaan samalla oppimistuloksiaan. Kehittämishankkeen lähtökohdaksi olen tutkinut erilaisia oppimisvaikeuksia ja niiden vaikutusta ihmisen käyttäytymiseen. Samoin olen selvittänyt, mitä erityisvaatimuksia tutkimani oppimisvaikeudet asettavat opetukselle ja oppimistapahtumalle. Työ toteutettiin laatimalla helppolukuisempi oppimateriaali kuorma-autotekniikkaa käsittelevään voimansiirtokurssiin. Kurssiaineistona on ollut aikaisemmin oppikirja, jonka tavoitteet on laadittu normaalin opetussuunnitelman mukaisiksi. Työssä on kokeiltu oppimateriaalia, jossa asiaa käsitellään rakennetta esittävien kuvien avulla. Selittävää tekstiä on vähän, ja se on pyritty liittämään suoraan sivulla olevaan kuvaan. Oppimateriaali antaa mahdollisuuden jakaa oppitunti lyhyempiin osiin vuorottelemalla opetusta ja harjoitustehtäviä. Kokeilun perusteella voidaan todeta, että oppimisongelmia omaavat opiskelijat ovat aktiivisempia ja osallistuvat paremmin opetukseen, kun oppimateriaali on heille helpommin ymmärrettävässä muodossa. Edellä mainittujen asioiden tavoitteena on myös ollut parantaa opiskelijoiden ammatillista osaamista positiivisten oppimiskokemusten kautta ja samalla helpottaa heidän sijoittumistaan työelämään.