Valmentavan ja kuntouttavan koulutuksen opinto-ohjauksen haasteet ja mahdollisuudet Savon ammatti- ja aikuisopistossa
Haapala, Mervi. (2008-05-15)
Haapala, Mervi.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-15
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232447692-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232447692-3
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli selkeyttää omaa opinto-ohjaajan näkemystäni valmentavan ja kuntouttavan koulutuksen mahdollisuuksien ja haasteiden kautta. Kyselytutkimus samaa työtä tekeville Savon ammatti- ja aikuisopiston opettajille antoi työlleni laajemman merkityksen ja auttoi selkiinnyttämään kehittämishanketta, sen tavoitteita ja kehittämiskohteita. Koko ikäluokan kouluttaminen on koulutuksen järjestäjän tehtävä, siksi se asettaa opinto-ohjaukselle suuria haasteita. Opinto-ohjaus on oppilaitoksen koko henkilökunnan tehtävä, kukaan ei voi yksin hyvin hoitaa opinto-ohjausta, vaan tarvitsee koko henkilöstön tuen ja ammattitaidon avukseen. Verkostoituminen oman alueen toimijoiden kanssa on ensiarvoisen tärkeä asia opiskelijoiden erilaisten urapolkujen luomiseen ja kehittämiseen. Kehittämishankeraportissani kuvaan opinto-ohjausta Savon ammatti- ja aikuisopistossa ja valmentavassa ja kuntouttavassa koulutuksessa. Kuvaan valmentavan ja kuntouttavan koulutusta yhtenä vaihtoehtona nuoren urapolulle. Kyselytutkimukseeni vastasi viisi Savon ammatti- ja aikuisopiston valmentavan ja kuntouttavan ryhmän opettajaa. Kyselytutkimuksessani huomasin valmentavan ja kuntouttavan ryhmien opettajien näkemykset ja tavoitteet ja kehittämiskohteet hyvin samanlaisiksi. Koulutus nousi yhdeksi tärkeäksi asiaksi, ja nimenomaan opinto-ohjaajan koulutuksen saaminen oman osaamisen tueksi. Kyselyyn vastanneet toivoivat lisää koulutusta erityisesti mielenterveyskuntoutujien kohtaamiseen ja erilaisten ura-polkujen löytämiseen haasteellisille opiskelijoille.