Henkilökohtaistaminen kone- ja metallialan perustutkinnossa
Puoskari, Markku (2008-05-27)
Puoskari, Markku
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-27
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1220869806-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1220869806-8
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen lähtökohtana oli Kainuun ammattiopiston aikuiskoulutusyksiköltä koulutustarjonnasta puutuva kone - ja metallialan perustutkinto ammattinimikkeellä koneistaja. Tavoitteena oli saada aikaiseksi näyttöjenjärjestämissuunnitelma ja kehittämistehtävässä ottaa kantaa kone - ja metallitekniikan perustukintojen henkilökohtaistamiseen näyttötutkinnoissa. Kehittämishankkeessa otettiin kanttaa henkilökohtaistamiseen Kone - ja metallialan perustutkinnossa sekä siihen mistä ja miten ammattitaito muodostuu. Työssä tulee esille oman näkemykseni mihin opettajan työ on muuttumassa työelämän vaatimusten muuttumisen myötä. Lisäksi kehittämishankkeessa selvitetään mistä nykyaikainen ammattitaito muodostuu ja mitä vaatimuksia siitä tulee koulutukseen. Kehittämishankkeessa perehdyttiin henkilökohtaistamiseen ammatillisen kasvun tukena ja mitä henkilökohtaistamisella näyttötutkinnoissa tarkoitetaan. Samalla pyrittiin avaamaan ammatillisen identiteetin muodostumista. Kehittämishankkeessa perehdyttiin myös ammattitaidon käsitteeseen ja siihen mistä se muodostuu. Lisäksi selvitettiin nykyaikaisen työelämän ammattitaitovaatimuksia sekä Kone - ja metallitekniikan perustutkinnon ammattitaitovaatimuksia. Kehittämishankkeessa selvitettiin mallin avulla yksi tapa suorittaa henkilökohtaistamista näyttötutkinnoissa. Tässä yhteydessä käsiteltiin hakeutumisvaiheen henkilökohtaistminen, näyttötutkinnon suorittamisen henkilökohtaistaminen ja puuttuvan ammattitaidon hankkiminen. Kehittämistehtävässä perehdyttiin myös oppimisen yhdistämiseen ammattitaidon rakentamisessa.