Minustako laulunopettaja
Pakarinen, Pia (2008-04-28)
Pakarinen, Pia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-28
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210224646-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210224646-3
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on saada tietoa laulunopettajakoulutuksesta ja siihen hakeutumisesta, sekä laulunopettajan työstä yleensä. Työssä tarkastellaan laulunopettajan pätevyysalueita ja tuodaan esimerkkinä esille Savonia-Ammattikorkeakoulun Musiikkiakatemiassa laaditut yleiset ja yhteiset kaikkia koulutusaloja koskevat kompetenssit. Kirjallisuutta tutkimalla etsin vastausta kysymykseen millainen on hyvä laulunopettaja ja kokeneille laulunopettajille lähettämäni kyselyn avulla pyrin saamaan kuvan laulunopettajan työstä, sen mielekkyydestä ja haasteista. Pyysin heitä myös antamaan ohjeita tuleville laulunopettajille. Laulunopettajaksi voi Suomessa opiskella Sibelius-Akatemiassa ja ammattikorkeakoulussa. Ammattikorkeakoulussa opetus on ammattikorkeakoulututkintoon johtavaa. Sibelius-Akatemia taas antaa valmiudet vaativiin solistin ja/tai laulupedagogin ammattitehtäviin. Kyselyn tuloksista päätellen laulunopettajan työ on haastavaa ja laaja-alaista työtä, joka sisältää usein myös opetukseen positiivisesti vaikuttavaa taiteellista toimintaa. Olosuhteet ja tieto opettamisesta lisääntyvät koko ajan, mutta varsinainen lauluinstrumentin rakennustyö perustuu kauan käytössä olleisiin, ja toimiviksi havaittuihin toimintamalleihin. Kyselystä saadut tulokset vahvistivat käsitystäni laulunopettajan työstä. Tämän pedagogisen opinnäytetyön perusteella näyttäisi siltä, että opettajana kehittymisen ydintoimintoja ovat oma jatkuva oppiminen ja omien oppimistapojensa kehittäminen. Laulunopettajan tulisi säilyttää oma persoonallisuutensa opettaessaan ja omata suuri kiinnostus laulunopettamista kohtaan.