Taiteelliset ja kokemukselliset oppimisprosessit : käyttöteoriaa ja käytäntöjä oman opettajuuden vahvistamiseen
Autti, Hannele (2007-12-19)
Autti, Hannele
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-19
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1199710080-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1199710080-1
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kehittää taiteelliseen oppimisprosessiin ja kokemukselliseen oppimiseen nojaavia opetuskokonaisuuksia, joita voisi soveltaa eri opetusympäristöissä ja monenikäisten opiskelijoiden kanssa. Opetuskokonaisuuksien kehittämisen lisäksi paneuduttiin valittujen menetelmien taustalla oleviin ihmis- ja oppimiskäsityksiin tavoitteena vahvistaa oman opettajuuden käyttöteoriaa. Teoreettisena viitekehyksenä tarkasteltiin taiteellisen oppimisprosessin teoriaa sekä kognitiivista ja konstruktiivista oppimiskäsitystä, joihin mainittu oppimisprosessiteoria nojautuu, sekä kokemuksellisen oppimisen menetelmää. Teoreettisella tarkastelulla pyrittiin rakentamaan ehyttä käyttöteoriaa opetusprosessisuunnittelun tueksi. Raportissa esitellään kaksi erilaista opetuskokonaisuutta, joissa molemmissa sovellettiin kokemuksellisen oppimisen menetelmiä. Molemmat nojaavat taiteellisen oppimisprosessin teoriaan. Ensimmäisenä opetusympäristönä oli Humanistinen ammattikorkeakoulu, jonne rakennetussa opetuskokonaisuudessa tavoitteena oli perehdyttää opiskelijat taide- ja kulttuurikasvatuksen työvälineisiin ja käytännön ohjaustyöhön. Toinen kokemuksellinen prosessi toteutettiin kahden erilaisen ryhmän, nuoriso-ohjaajaopiskelijoiden ja draamakasvattajien kanssa erilaisin tavoittein. Toteutetut opetuskokonaisuudet osoittivat, että kokemuksellisen oppimisen menetelmä on sovellettavissa hyvinkin erilaisiin opetustavoitteisiin, ja sillä voidaan tavoittaa varsin monipuolisia oppimistuloksia. Taiteellisen oppimisprosessin ja kokemuksellisen oppimisen menetelmien menestyksekäs soveltaminen omassa työssä vaatii niiden taustalla vaikuttavien oppimiskäsitysten laaja-alaista ymmärrystä. Uuden opettajuuden kehittämisessä myös näillä menetelmillä on perusteltu paikkansa. Näiden menetelmien soveltaminen opettajan työssä on yksi keino kehittää omaa opettajuutta kohti uuden opettajuuden edellyttämään oppimisen ohjaajan asemaan.