Erityisopetuksen kehittäminen Rauman ammattiopiston marata-alalla
Rantanen, Pirjo (2007-05-09)
Rantanen, Pirjo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-09
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183642836-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183642836-2
Tiivistelmä
Ammatillisen erityisopetuksen tarve on lisääntynyt, koska yhä haasteellisempia opiskelijoita opiskelee yleisissä ammattioppilaitoksissa. Rauman ammattioppilaitos on tehnyt erityisopetuksen suunnitelman osana oppilaitoksen opiskelijahuoltosuunnitelmaa. Rauman ammattioppilaitoksen matkailu-, ravitsemis- ja talousalalla (marata-ala) on haasteena laatia oma tarkennettu koulutuskohtainen erityisopetuksen suunnitelma.
Marata-alan erityisopetuksen kehittämishaasteita tarkasteltiin suhteessa ammatillisen koulutuksen lain-säädännön ja Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman 2003-2008 tavoitteisiin sekä oppilai-toksen yleiseen erityisopetuksen suunnitelmaan. Omia kokemuksia tukemaan tehtiin kysely opettajille ja henkilökunnan edustajalle.
Tietolähteinä käytettiin erityisopetuksen kirjallisuutta sekä tuoreita asiantuntijoiden luentoja.
Kokemusten ja kyselyn vastausten perusteella koulutusalalla on tarvetta omalle tarkennetulle erityis-opetuksen suunnitelmalle. Erityistä tukea ja ohjausta tarvitsevaa opiskelijaa kannustetaan opiskelus-saan henkilökunnan ja sidosryhmien yhteistyöllä. Tavoitteena on, että yhteistyön pohjana on sähköi-sessä verkossa koulutusalan käytössä oleva dynaaminen erityisopetuksen suunnitelma.
Marata-alan erityisopetuksen kehittämishaasteita tarkasteltiin suhteessa ammatillisen koulutuksen lain-säädännön ja Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman 2003-2008 tavoitteisiin sekä oppilai-toksen yleiseen erityisopetuksen suunnitelmaan. Omia kokemuksia tukemaan tehtiin kysely opettajille ja henkilökunnan edustajalle.
Tietolähteinä käytettiin erityisopetuksen kirjallisuutta sekä tuoreita asiantuntijoiden luentoja.
Kokemusten ja kyselyn vastausten perusteella koulutusalalla on tarvetta omalle tarkennetulle erityis-opetuksen suunnitelmalle. Erityistä tukea ja ohjausta tarvitsevaa opiskelijaa kannustetaan opiskelus-saan henkilökunnan ja sidosryhmien yhteistyöllä. Tavoitteena on, että yhteistyön pohjana on sähköi-sessä verkossa koulutusalan käytössä oleva dynaaminen erityisopetuksen suunnitelma.