Hevosopetuksen kehittäminen Poke \ luonnonvara-alalla
Leinonen, Carita (2006)
Leinonen, Carita
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-113
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli hevosopetuksen kehittäminen luonnonvara-alalla Tarvaalassa.Olen tarkastellut työssäni myös omaa opettajuuttani, johon olennaisesti nivoutuu valtava kiinnostus hevosiin ja raviurheiluun. Työssäni mietin hevosopetuksen kehittämisen kohteita. Luonnonvara-ala ei ole sinänsä hevosalan oppilaitos, vaan meillä hevosenhoito opetus rajoittuu lähinnä valinnaiseen10ov kurssiin. Lisäksi hevoseen liittyviä kursseja voi opettaja halutessaan toteuttaa 1ov laajuisina vapaasti valittavina kursseina kaksi kertaa vuodessa. Aikuisille suunnatussa karjatalouden ammattitutkinnossa yhtenä valinnaisena osiona on hevostalous. Hevosopetusta voisi sisällyttää kyllä muihinkin opintojaksoihin. Hevosen hoitoon liittyvien perinteiden siirtäminen nykypolville on yksi haaste oppilaitokselle. Hankkeentuloksena syntyi ehdotuksia siitä, kuinka hevosopetusta voisi kehittää luonnonvaraalalla. Yksi tuloksista on myös oman opettajuuteni käsitteen täsmentäminen. The aim of this developing project was to improve teaching about horses in the department of natural resources in Tarvaala. In my work I have also observed my own teaching methods that fundamentally base on my huge interest in horses and the horse races. In this work I think about the aspects that should be improved in teaching about horses. The department of natural resources itself isn't an equine college, all the teaching about horses is basicly included in one additional course with the size of 10 Finnish credits. In addition, twice a year the teachers may teach one additional course (1 credit) thatis related to horses. In the animal husbandry degree that is aimed for adults, one of the additional sections is horse industry. Teaching about horses could beincluded in other degrees as well. One of the challenges this institute has to confront, is to pass on all the traditions of taking care of a horse to the future generations. As a result of this project I came up with suggestions about howthe education about horses in the department of natural resources could be improved. One of the results is also a more specified picture of myself as a teacher.