Trakeostomiapotilaan hoitotyö
Asikainen, Maria; Korjus, Pinja (2024)
Asikainen, Maria
Korjus, Pinja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176838
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille trakeostomiapotilaan hoitotyöstä. Tavoitteena on opetusvideon avulla lisätä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden tietämystä trakeostomiasta ja sen hoidosta.
Tässä opinnäytetyössä kerrotaan, mikä trakeostomia on ja miksi sellainen potilaalle laitetaan. Lisäksi teoreettisessa osiossa käsitellään henkitorven anatomiaa ja fysiologiaa, trakeostomian komplikaatioita, hoitotoimenpiteitä ja erilaisia trakeostomiakanyyleita. Opinnäytetyö on rajattu koskemaan aikuisen trakeostomiapotilaan hoitotyötä.
Teoreettiset lähtökohdat opinnäytetyölle ovat trakeostomia, trakeostomiapotilaan hoitotyö ja laadukas opetusvideo. Kirjallisuuskatsausosiossa kerrotaan, mitä hyvän trakeostomiapotilaan hoitotyön opetusvideon tulisi sisältää. Kirjallisuuskatsauksen tulokset käydään läpi teemoittelua käyttäen. Teoreettisen viitekehyksen ja kirjallisuuskatsauksen lisäksi koululle tuotettiin opetusvideo trakeostomian hoitotoimenpiteistä.
Tuloksista voidaan todeta, että laadukkaassa opetusvideossa äänenlaadun ja puheen tulee olla selkeät ja niihin kannattaa panostaa. Suositeltu opetusvideon pituus on alle kuusi minuuttia, jolloin sen sisältö on helpompi sisäistää. Opetusvideota tehdessä tulee ottaa huomioon, että video tehdään sellaiselle alustalle, josta sen voi katsoa millä tahansa laitteella.
Opinnäytetyön jatkotutkimusehdotuksiksi nousi trakeostomiapotilaan hoito, kun hengityskone on osana potilaan hoitotyötä. Tämä opinnäytetyö käsitteli aikuisen trakeostomiapotilaan hoitotyötä. Jatkoa ajatellen tutkimustyötä voisi tehdä lapsen trakeostomian hoidosta. Opetusvideota voisi tutkia esimerkiksi kyselytutkimuksen avulla, miten opetusvideo tukee oppimista.
Tässä opinnäytetyössä kerrotaan, mikä trakeostomia on ja miksi sellainen potilaalle laitetaan. Lisäksi teoreettisessa osiossa käsitellään henkitorven anatomiaa ja fysiologiaa, trakeostomian komplikaatioita, hoitotoimenpiteitä ja erilaisia trakeostomiakanyyleita. Opinnäytetyö on rajattu koskemaan aikuisen trakeostomiapotilaan hoitotyötä.
Teoreettiset lähtökohdat opinnäytetyölle ovat trakeostomia, trakeostomiapotilaan hoitotyö ja laadukas opetusvideo. Kirjallisuuskatsausosiossa kerrotaan, mitä hyvän trakeostomiapotilaan hoitotyön opetusvideon tulisi sisältää. Kirjallisuuskatsauksen tulokset käydään läpi teemoittelua käyttäen. Teoreettisen viitekehyksen ja kirjallisuuskatsauksen lisäksi koululle tuotettiin opetusvideo trakeostomian hoitotoimenpiteistä.
Tuloksista voidaan todeta, että laadukkaassa opetusvideossa äänenlaadun ja puheen tulee olla selkeät ja niihin kannattaa panostaa. Suositeltu opetusvideon pituus on alle kuusi minuuttia, jolloin sen sisältö on helpompi sisäistää. Opetusvideota tehdessä tulee ottaa huomioon, että video tehdään sellaiselle alustalle, josta sen voi katsoa millä tahansa laitteella.
Opinnäytetyön jatkotutkimusehdotuksiksi nousi trakeostomiapotilaan hoito, kun hengityskone on osana potilaan hoitotyötä. Tämä opinnäytetyö käsitteli aikuisen trakeostomiapotilaan hoitotyötä. Jatkoa ajatellen tutkimustyötä voisi tehdä lapsen trakeostomian hoidosta. Opetusvideota voisi tutkia esimerkiksi kyselytutkimuksen avulla, miten opetusvideo tukee oppimista.