Selvitys asiakas- ja potilastietojärjestelmien integraatioista ja yhteentoimivuudesta : integroiva kirjallisuuskatsaus
Lentovaara, Mika (2024)
Lentovaara, Mika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404146430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404146430
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollon arkkitehtuurin keskiössä on asiakas- ja potilastietojen yhdenmukaisuus. Tietojen tulee olla käytettävissä potilaan käyttäessä palvelua ja tietojen pitää olla ajantasaista ja eheää.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää asiakas- ja potilastietojärjestelmien integraatioita ja yhteentoimivuutta. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota tietoa, jota voidaan hyödyntää uusien potilastietojärjestelmän hankinta- ja käyttöönottoprosessissa sekä olemassa olevan potilastietojärjestelmän päivittämisen yhteydessä.
Tämä opinnäytetyö toteutetaan integroivana kirjallisuuskatsauksena ja tutkimuskysymyksinä ovat:
1) Mitkä asiat edistävät potilastietojärjestelmien integraatiota ja yhteentoimivuutta?
2) Mitkä asiat estävät potilastietojärjestelmien integraatiota ja yhteentoimivuutta?
Tiedonhaku suoritetaan määritellyillä hakusanoilla Cinahl Complete (ebsco)-, Pubmed- ja Proquest Central- tietokannoista. Tiedonhaku rajataan viisi vuotta vanhoihin suomen- tai englanninkielisiin tutkimuksiin, jotka vastaavat tutkimuskysymyksiin ja joiden koko tekstit ovat saatavilla. Tutkimukset arvioidaan Joanna Briggs Institute (JBI) tutkimusten arviointikriteeristöllä. Opinnäytetyön aineistoon valitaan kaksikymmentäviisi tutkimusta. Tutkimukset analysoidaan induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan edistäviksi asioiksi todetaan standardoinnin välttämättömyys integraatioiden käyttöönotoissa sekä järjestelmien yhteentoimivuuden varmistamiseksi. Standardointia tarvitaan työnkuluissa, integraatiotekniikoissa sekä käytettävissä termistöissä ja koodistoissa. Edistäväksi tekijäksi todettiin organisaatioiden johdon tuki, jota tarvitaan onnistuneiden käyttöönottojen toteuttamiseen.
Tulosten mukaan estäviksi asioiksi nousevat lainsäädännön kehittymisen suora vaikutus potilas- ja asiakastietojärjestelmien käytännön toteutuksiin ja niiden käytettävyyteen. Estävänä asiana todettiin myös alueellisten ja kansallisten linjausten puuttuminen, joka johtaa yhtenäisen näkemyksen puuttumiseen käytettävistä standardoinneista.
Johtopäätöksenä todetaan asiakas- ja potilastietojärjestelmien integraatioiden ja yhteentoimivuuden varmistamisen tarvitsevan yhteisiä linjauksia ja yhteistyössä tehtäviä käyttöönottoja ja ylläpitoa. Aineistoon ei löytynyt yhtään Suomessa tehtyä tutkimusta. Jatkossa olisi tarpeen tehdä lisätutkimuksia asiakas- ja potilastietojärjestelmistä Suomalaisissa käyttöympäristöissä ja käyttöönotoissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää asiakas- ja potilastietojärjestelmien integraatioita ja yhteentoimivuutta. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota tietoa, jota voidaan hyödyntää uusien potilastietojärjestelmän hankinta- ja käyttöönottoprosessissa sekä olemassa olevan potilastietojärjestelmän päivittämisen yhteydessä.
Tämä opinnäytetyö toteutetaan integroivana kirjallisuuskatsauksena ja tutkimuskysymyksinä ovat:
1) Mitkä asiat edistävät potilastietojärjestelmien integraatiota ja yhteentoimivuutta?
2) Mitkä asiat estävät potilastietojärjestelmien integraatiota ja yhteentoimivuutta?
Tiedonhaku suoritetaan määritellyillä hakusanoilla Cinahl Complete (ebsco)-, Pubmed- ja Proquest Central- tietokannoista. Tiedonhaku rajataan viisi vuotta vanhoihin suomen- tai englanninkielisiin tutkimuksiin, jotka vastaavat tutkimuskysymyksiin ja joiden koko tekstit ovat saatavilla. Tutkimukset arvioidaan Joanna Briggs Institute (JBI) tutkimusten arviointikriteeristöllä. Opinnäytetyön aineistoon valitaan kaksikymmentäviisi tutkimusta. Tutkimukset analysoidaan induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan edistäviksi asioiksi todetaan standardoinnin välttämättömyys integraatioiden käyttöönotoissa sekä järjestelmien yhteentoimivuuden varmistamiseksi. Standardointia tarvitaan työnkuluissa, integraatiotekniikoissa sekä käytettävissä termistöissä ja koodistoissa. Edistäväksi tekijäksi todettiin organisaatioiden johdon tuki, jota tarvitaan onnistuneiden käyttöönottojen toteuttamiseen.
Tulosten mukaan estäviksi asioiksi nousevat lainsäädännön kehittymisen suora vaikutus potilas- ja asiakastietojärjestelmien käytännön toteutuksiin ja niiden käytettävyyteen. Estävänä asiana todettiin myös alueellisten ja kansallisten linjausten puuttuminen, joka johtaa yhtenäisen näkemyksen puuttumiseen käytettävistä standardoinneista.
Johtopäätöksenä todetaan asiakas- ja potilastietojärjestelmien integraatioiden ja yhteentoimivuuden varmistamisen tarvitsevan yhteisiä linjauksia ja yhteistyössä tehtäviä käyttöönottoja ja ylläpitoa. Aineistoon ei löytynyt yhtään Suomessa tehtyä tutkimusta. Jatkossa olisi tarpeen tehdä lisätutkimuksia asiakas- ja potilastietojärjestelmistä Suomalaisissa käyttöympäristöissä ja käyttöönotoissa.