Sosiaalihuollon henkilöstön kokemuksia autismin kirjon lasten ja nuorten kohtaamisesta
Roosa, Ojanen; Alina, Vuorela (2024)
Roosa, Ojanen
Alina, Vuorela
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404055790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404055790
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee autismin kirjon lasten ja nuorten kohtaamista heidän kanssaan työskentelevien ihmisten näkökulmasta. Suomessa ei ole tehty aikaisemmin haastattelu- tai kyselytutkimusta aiheeseen liittyen. Eräs opinnäytetyö käsittelee teoreettisesta näkökulmasta aihetta. Aiheeseen liittyvä ongelma on työntekijöiden omien kokemusten esille tuomisen puute ja ylipäätään tiedon puute aiheesta. Tutkimuksen tehtävänä on tuoda esille sosiaalihuollon työntekijöiden omia kokemuksia autismin kirjon lasten ja nuorten kohtaamisesta.
Teoreettisessa viitekehyksessä kerrataan autismin piirteet sekä lapsen kehitys ja miten autismi ilmenee eri ikävaiheissa. Teoreettisessa viitekehyksessä kerrotaan myös autismiin liittyvästä haastavasta käyttäytymisestä ja autismin kirjon lasten ja nuorten oikeuksista. Tämän opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat autismi, lapset ja nuoret, kokemukset, kohtaaminen ja vuorovaikutus. Nämä käsitteet avataan teoreettisessa viitekehyksessä. Tutkimus toteutettiin kyselynä autismin kirjon lasten ja nuorten kanssa työskentelevälle sosiaalihuollon henkilöstölle. Tutkimusaineisto koostuu työntekijöiden vastauksista anonyymiin kyselylomakkeeseen.
Tutkimusaineistosta nousi esille, että haastavaa käyttäytymistä ilmenee ainakin tässä yksikössä paljon. Työntekijöiden kokemusten mukaan näiden lasten ja nuorten kanssa tulee olla rauhallinen ja ymmärtäväinen. Vuorovaikutuksen kanssa on myös haasteita. Työntekijät ovat kokeneet tällaisten haasteiden kanssa hyödylliseksi erilaiset apuvälineet sekä tukiviittomat. Heidän mukaansa autismin kirjon lapsi tai nuori olisi myös hyvä kohdata rohkeasti ja tutustua häneen rauhassa.
Teoreettisessa viitekehyksessä kerrataan autismin piirteet sekä lapsen kehitys ja miten autismi ilmenee eri ikävaiheissa. Teoreettisessa viitekehyksessä kerrotaan myös autismiin liittyvästä haastavasta käyttäytymisestä ja autismin kirjon lasten ja nuorten oikeuksista. Tämän opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat autismi, lapset ja nuoret, kokemukset, kohtaaminen ja vuorovaikutus. Nämä käsitteet avataan teoreettisessa viitekehyksessä. Tutkimus toteutettiin kyselynä autismin kirjon lasten ja nuorten kanssa työskentelevälle sosiaalihuollon henkilöstölle. Tutkimusaineisto koostuu työntekijöiden vastauksista anonyymiin kyselylomakkeeseen.
Tutkimusaineistosta nousi esille, että haastavaa käyttäytymistä ilmenee ainakin tässä yksikössä paljon. Työntekijöiden kokemusten mukaan näiden lasten ja nuorten kanssa tulee olla rauhallinen ja ymmärtäväinen. Vuorovaikutuksen kanssa on myös haasteita. Työntekijät ovat kokeneet tällaisten haasteiden kanssa hyödylliseksi erilaiset apuvälineet sekä tukiviittomat. Heidän mukaansa autismin kirjon lapsi tai nuori olisi myös hyvä kohdata rohkeasti ja tutustua häneen rauhassa.