Henkilöstön mielipiteitä COVID 19 -pandemian aikaisesta sisäisestä viestinnästä ja ohjeistuksesta Kainuun sotessa
Merjomaa-Grönberg, Johanna (2024)
Merjomaa-Grönberg, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404025556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404025556
Tiivistelmä
COVID 19 -pandemia vaikutti terveydenhuoltoon kaikkialla maailmassa. Runsaat toimintaohjeet edellyttivät tiedon nopeaa kulkua eri työyksiköihin.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää ja parantaa henkilöstölle kohdennettua pandemian aikaista viestintää ja ohjeistusta tulevaisuudessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Kainuun soten henkilöstön mielipiteitä saamastaan COVID 19 -virusta koskevasta viestinnästä ja ohjeistuksesta työhönsä kyselyn avulla.
Kyselyyn vastasi 161 henkilöä. Tutkimuksen tulokset osoittivat organisaation sisäisen viestinnän ja ohjeistuksen sekä johtamisen olleen merkittävässä asemassa COVID 19 -pandemian aikana. Tutkimuksen tulosten perusteella Kainuun sote onnistui sisäisessä viestinnässä ja ohjeistuksissa paremmin vuosina 2020–2021 kuin vuosina 2022–2023. Esihenkilöiden mukaan sisäinen viestintä onnistui paremmin kuin muun henkilöstön näkökulmasta. Tärkein henkilöstön tiedonhakukanava COVID 19 -pandemian aikana oli organisaation sisäinen intra.
Sisäisen viestinnän ja ohjeistuksen selkeys ja oikea-aikaisuus olivat tutkimustulosten perusteella tärkeimmät jatkokehittämiskohteet. Koska verkossa tapahtuva tiedon välittäminen lisääntyy, henkilöstön koulutusta digitaitoihin tulisi lisätä.
Jatkossa olisi tärkeää tutkia muitakin COVID 19 -pandemiaan liittyviä kokemuksia organisaatioiden työntekijöillä ja esihenkilöillä. The COVID 19 pandemic affected healthcare everywhere. Numerous operating instructions required the rapid flow of information to all different health care units.
The aim of this study was to develop and improve communication and instructions for personnel during the pandemic in the future. The purpose of the study was to investigate by means of a survey the opinions of Kainuu sote personnel regarding the communication and the instructions they received during the COVID 19 pandemic.
161 health care workers responded to the survey. This study showed that internal communication and instructions in the organization played a significant role during the COVID 19 pandemic. Based on these results, Kainuu Social Welfare and Health Care Joint Authority succeeded in internal communication and guidelines better in 2020–2021 than in 2022–2023. Internal communication was better from the perspective of the respondents in supervisor positions than the other personnel. The most important information channel for all personnel was the organization’s intranet.
Based on the results, the clarity and timeliness of internal communication and instructions were the most important areas for further development. Since the online transmission of information is increasing, staff training in digital skills should be increased.
In the future, it would be important to study other experiences related to the COVID 19 pandemic among employees and managers of different organizations.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää ja parantaa henkilöstölle kohdennettua pandemian aikaista viestintää ja ohjeistusta tulevaisuudessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Kainuun soten henkilöstön mielipiteitä saamastaan COVID 19 -virusta koskevasta viestinnästä ja ohjeistuksesta työhönsä kyselyn avulla.
Kyselyyn vastasi 161 henkilöä. Tutkimuksen tulokset osoittivat organisaation sisäisen viestinnän ja ohjeistuksen sekä johtamisen olleen merkittävässä asemassa COVID 19 -pandemian aikana. Tutkimuksen tulosten perusteella Kainuun sote onnistui sisäisessä viestinnässä ja ohjeistuksissa paremmin vuosina 2020–2021 kuin vuosina 2022–2023. Esihenkilöiden mukaan sisäinen viestintä onnistui paremmin kuin muun henkilöstön näkökulmasta. Tärkein henkilöstön tiedonhakukanava COVID 19 -pandemian aikana oli organisaation sisäinen intra.
Sisäisen viestinnän ja ohjeistuksen selkeys ja oikea-aikaisuus olivat tutkimustulosten perusteella tärkeimmät jatkokehittämiskohteet. Koska verkossa tapahtuva tiedon välittäminen lisääntyy, henkilöstön koulutusta digitaitoihin tulisi lisätä.
Jatkossa olisi tärkeää tutkia muitakin COVID 19 -pandemiaan liittyviä kokemuksia organisaatioiden työntekijöillä ja esihenkilöillä.
The aim of this study was to develop and improve communication and instructions for personnel during the pandemic in the future. The purpose of the study was to investigate by means of a survey the opinions of Kainuu sote personnel regarding the communication and the instructions they received during the COVID 19 pandemic.
161 health care workers responded to the survey. This study showed that internal communication and instructions in the organization played a significant role during the COVID 19 pandemic. Based on these results, Kainuu Social Welfare and Health Care Joint Authority succeeded in internal communication and guidelines better in 2020–2021 than in 2022–2023. Internal communication was better from the perspective of the respondents in supervisor positions than the other personnel. The most important information channel for all personnel was the organization’s intranet.
Based on the results, the clarity and timeliness of internal communication and instructions were the most important areas for further development. Since the online transmission of information is increasing, staff training in digital skills should be increased.
In the future, it would be important to study other experiences related to the COVID 19 pandemic among employees and managers of different organizations.