Osallistamisen vaikutus työtyytyväisyyteen : hanketutkimus Yritys X Oy:ssä
Helimäki, Jenna (2024)
Helimäki, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275319
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, onko laskusuunnassa olevaa työtyytyväisyyttä mahdollista parantaa osallistamalla henkilöstöä kehityshankkeisiin, jossa kehitettävät ideat ovat tulleet itse työntekijöiltä. Tutkimuksen taustalla ollut hanke aloitettiin kysymällä kahdeksan eri yksikön työntekijöiltä mitä asioita he haluaisivat kehittää jokapäiväisessä työssään, jotta asiakastyöhön jäisi enemmän aikaa. Toissijaisena tavoitteena hankkeessa on parantaa asiakastyytyväisyyttä. Yksi syy laskeneeseen asiakastyytyväisyyteen on proaktiivisuuden puute asiakkaita kohtaan. Kehityshanke toteutettiin projektihankkeena, missä opinnäytetyön kirjoittaja toimi projektin vetäjän roolissa.
Teoriaosuus keskittyy henkilöstötyytyväisyysteoriaan, johon sisällytettiin osioita työhyvinvoinnista, henkilöstötyytyväisyydestä, henkilöstön osallistamisesta sekä näiden asioiden merkityksestä liiketoimintaan. Lisäksi asiakastyytyväisyyttä käsitellään suppeammin.
Työtyytyväisyyden nykytilan selvitys hanketta kohtaan toteutettiin yrityksen omilla järjestelmillä. Henkilöstön kokemus hankkeen vaikutuksista tyytyväisyyden parantamiseen toteutettiin kvalitatiivisena kyselynä sekä puolistrukturoituna haastatteluna hankkeen viidelle alaryhmän vetäjälle. Kyselylomake sisälsi sekä valmiita että avoimia kysymyksiä.
Teoriaosuus keskittyy henkilöstötyytyväisyysteoriaan, johon sisällytettiin osioita työhyvinvoinnista, henkilöstötyytyväisyydestä, henkilöstön osallistamisesta sekä näiden asioiden merkityksestä liiketoimintaan. Lisäksi asiakastyytyväisyyttä käsitellään suppeammin.
Työtyytyväisyyden nykytilan selvitys hanketta kohtaan toteutettiin yrityksen omilla järjestelmillä. Henkilöstön kokemus hankkeen vaikutuksista tyytyväisyyden parantamiseen toteutettiin kvalitatiivisena kyselynä sekä puolistrukturoituna haastatteluna hankkeen viidelle alaryhmän vetäjälle. Kyselylomake sisälsi sekä valmiita että avoimia kysymyksiä.