Business Risks in the Game Industry from Sole Entrepreneurs’ Perspective
Valtonen, Julia (2024)
Valtonen, Julia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275249
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on tunnistaa liiketoiminnan riskit, joita pelialalle pyrkivä yksinyrittäjä saattaa kohdata. Löydöksien on tarkoitus auttaa myös muita alalla jo olevia tunnistamaan omia riskejään. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan yksinyrittäjyyteen, riskienhallintaan ja pelialaan liittyvää kirjallisuutta, joka tarjoaa lukijalle perustietoa aiheesta, sekä selventää tutkimuksen keskeisiä käsitteitä.
Opinnäytetyössä käytettiin menetelminä narratiivista kirjallisuuskatsausta ja SWOT-analyysiä, jotka yhdessä auttoivat vastaamaan tutkimuskysymykseen. Narratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla kerättiin yhteen jo olemassa olevaa tietoa aiheesta. Tämän jälkeen SWOT-analyysiä käytettiin tunnistamaan tekstistä pelialaan ja yksinyrittäjyyteen liittyviä vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Toisin sanoen, SWOT-analyysiä käytettiin opinnäytetyön tulosten kokoamiseen ja visualisointiin.
Opinnäytetyö paljastaa, että yksinyrittäjät kohtaavat lukuisia liiketoimintariskejä pelialalla, jotka johtuvat sekä ulkoisista että sisäisistä tekijöistä, kuten alalla vallitsevista markkinoista ja erilaisten teknologioiden hyödyntämisestä. Näiden riskien lisäksi yksinyrittäjien on huomioitava resurssien ja rahoituksen saatavuus, lainsäädäntö, sekä maineeseen liittyvät mahdolliset uhat. Ala tarjoaa kuitenkin myös lukuisia mahdollisuuksia uusille innovaatioille.
Vaikka riskejä löytyi useita, on tärkeää huomioida alalla tapahtuvat nopeat muutokset, sekä se, että osa tuloksista saattavat vanhentua nopeasti. Jokaisen yksinyrittäjän on suositeltavaa huomioida oma henkilökohtainen tilanteensa riskejä arvioidessaan.
Opinnäytetyössä käytettiin menetelminä narratiivista kirjallisuuskatsausta ja SWOT-analyysiä, jotka yhdessä auttoivat vastaamaan tutkimuskysymykseen. Narratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla kerättiin yhteen jo olemassa olevaa tietoa aiheesta. Tämän jälkeen SWOT-analyysiä käytettiin tunnistamaan tekstistä pelialaan ja yksinyrittäjyyteen liittyviä vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Toisin sanoen, SWOT-analyysiä käytettiin opinnäytetyön tulosten kokoamiseen ja visualisointiin.
Opinnäytetyö paljastaa, että yksinyrittäjät kohtaavat lukuisia liiketoimintariskejä pelialalla, jotka johtuvat sekä ulkoisista että sisäisistä tekijöistä, kuten alalla vallitsevista markkinoista ja erilaisten teknologioiden hyödyntämisestä. Näiden riskien lisäksi yksinyrittäjien on huomioitava resurssien ja rahoituksen saatavuus, lainsäädäntö, sekä maineeseen liittyvät mahdolliset uhat. Ala tarjoaa kuitenkin myös lukuisia mahdollisuuksia uusille innovaatioille.
Vaikka riskejä löytyi useita, on tärkeää huomioida alalla tapahtuvat nopeat muutokset, sekä se, että osa tuloksista saattavat vanhentua nopeasti. Jokaisen yksinyrittäjän on suositeltavaa huomioida oma henkilökohtainen tilanteensa riskejä arvioidessaan.