Moniammatillisen yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet eläytymistarinoissa kuvattuna
Teperi, Minna (2024)
Teperi, Minna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403194651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403194651
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin moniammatillisen yhteistyön kehittymistä edistäviä ja hidastavia tekijöitä. Työssä annetaan suosituksia ja ratkaisuehdotuksia, miten muuttaa omaa työtään ja työskentelyasennettaan moniammatillisuutta ja dialogisuutta tukevaksi.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä PARASTA ITÄÄ! -hankkeen kanssa. PARASTA ITÄÄ! -hankkeen lähtökohtana oli Pohjois-Savon alueella toimineen Itä-Suomen hyvinvointivoimalan (VOIMALA) -yhteiskehittämisen mallin levittäminen, edelleen kehittäminen ja soveltaminen kansallisesti. Tutkimusaineisto kerättiin eläytymismenetelmää käyttäen PARASTA ITÄÄ! -hankkeen Innostu ilmiöistä -valmennettavilta valmennuksen välitehtävänä ja analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan moniammatillisen yhteistyön kehittyminen organisaatioiden rajat ylittäväksi yhteistyöksi ja moniammatilliseksi dialogiksi vaatii asiakkaan aseman, työkulttuurin ja rakenteiden uudelleen tarkastelua. Moniammatillinen työskentely on sujuvaa, kun työskentely on asiakaskeskeistä ja työntekijät tuntevat palvelujärjestelmän ja toistensa tavat tehdä työtä. Asiakaskeskeinen työskentely tarkoittaa yhteisen toiminnan kohdistamista asiakkaalle arvoa tuottavaan toimintaan ja yhteisen tavoitteen määrittelyä. Moniammatillista yhteistyötä tukeva työkulttuuri muodostuu työntekijöiden joustavuudesta, yhteistyötaidoista, työn reflektoinnista ja turvallisesta ilmapiiristä. Yhteistyötä vaikeuttaa työntekijöiden kiire ja aikataulujen yhteensovittamisen vaikeus, epätietoisuus verkoston jäsenistä, tietojen luovuttamisen haasteet ja eri toimijoiden erilliset suunnitelmat.
Jatkotutkimuksena olisi mielekästä tutkia asiakkaiden näkemyksiä samoihin tutkimuskysymyksiin tai tutkia asiakkaan aseman vaikutusta kokemukseen moniammatillisen yhteistyön onnistumisesta.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä PARASTA ITÄÄ! -hankkeen kanssa. PARASTA ITÄÄ! -hankkeen lähtökohtana oli Pohjois-Savon alueella toimineen Itä-Suomen hyvinvointivoimalan (VOIMALA) -yhteiskehittämisen mallin levittäminen, edelleen kehittäminen ja soveltaminen kansallisesti. Tutkimusaineisto kerättiin eläytymismenetelmää käyttäen PARASTA ITÄÄ! -hankkeen Innostu ilmiöistä -valmennettavilta valmennuksen välitehtävänä ja analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan moniammatillisen yhteistyön kehittyminen organisaatioiden rajat ylittäväksi yhteistyöksi ja moniammatilliseksi dialogiksi vaatii asiakkaan aseman, työkulttuurin ja rakenteiden uudelleen tarkastelua. Moniammatillinen työskentely on sujuvaa, kun työskentely on asiakaskeskeistä ja työntekijät tuntevat palvelujärjestelmän ja toistensa tavat tehdä työtä. Asiakaskeskeinen työskentely tarkoittaa yhteisen toiminnan kohdistamista asiakkaalle arvoa tuottavaan toimintaan ja yhteisen tavoitteen määrittelyä. Moniammatillista yhteistyötä tukeva työkulttuuri muodostuu työntekijöiden joustavuudesta, yhteistyötaidoista, työn reflektoinnista ja turvallisesta ilmapiiristä. Yhteistyötä vaikeuttaa työntekijöiden kiire ja aikataulujen yhteensovittamisen vaikeus, epätietoisuus verkoston jäsenistä, tietojen luovuttamisen haasteet ja eri toimijoiden erilliset suunnitelmat.
Jatkotutkimuksena olisi mielekästä tutkia asiakkaiden näkemyksiä samoihin tutkimuskysymyksiin tai tutkia asiakkaan aseman vaikutusta kokemukseen moniammatillisen yhteistyön onnistumisesta.