Asiakasyritysten ja vuokratyöntekijöiden odotusten kohtaamispisteet järjestelmien ja palveluiden suhteen
Koivunen, Katri (2024)
Koivunen, Katri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403043744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403043744
Tiivistelmä
Vuokratyönteko on yleistynyt tasaisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Siitä huolimatta toimialaa on tutkittu suhteellisen vähän. Opinnäytetyön tavoite oli tunnistaa mahdolliset kohtaamispisteet asiakasyritysten sekä vuokratyöntekijöiden odotuksissa. Kohtaamispisteillä tarkoitetaan opinnäytetyössä sitä, miten osapuolten odotukset kohtaavat. Jotta päätutkimuskysymykseen saatiin vastaus, tuli ensin selvittää, millaisia odotuksia Henkilöstövuokrausyrityksen yritysasiakkailla sekä vuokratyöntekijöillä oli. Opinnäytetyön aihe rajattiin järjestelmiin sekä palveluihin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena aineistoanalyysinä. Analysoitavat aineistot koostuivat Henkilöstövuokrausyrityksen asiakas- ja työntekijätutkimuksista sekä asiakastapaamisten pohjalta kerätyistä muistiinpanoista. Kaikki aineistot olivat Henkilöstövuokrausyrityksen itse keräämiä. Aineistoja analysoitiin grounded theoryn sekä teemoittelun avulla.
Tutkimuksen myötä aineistoista tunnistettiin useita eri teemoja, jotka liittyivät järjestelmiin sekä palveluihin. Asiakasyritysten sekä vuokratyöntekijöiden odotuksissa oli eniten yhtäläisyyksiä asiakaspalvelun suhteen. Molemmilla osapuolilla oli myös selkeitä odotuksia palautteenantoon liittyen. Asiakkaiden kohdalla palautteenanto kuitenkin painottui asiakaspalveluun, kun taas työntekijöiden kohdalla järjestelmätoiveisiin. Järjestelmien suhteen molemmilla osapuolilla oli useita eri odotuksia, jotka kuitenkin erosivat suuresti toisen osapuolen odotuksista. Kaiken kaikkiaan odotuksissa oli tunnistettavissa joitakin kohtaamispisteitä, mutta suurimmalta osin ne olivat melko eriäviä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena aineistoanalyysinä. Analysoitavat aineistot koostuivat Henkilöstövuokrausyrityksen asiakas- ja työntekijätutkimuksista sekä asiakastapaamisten pohjalta kerätyistä muistiinpanoista. Kaikki aineistot olivat Henkilöstövuokrausyrityksen itse keräämiä. Aineistoja analysoitiin grounded theoryn sekä teemoittelun avulla.
Tutkimuksen myötä aineistoista tunnistettiin useita eri teemoja, jotka liittyivät järjestelmiin sekä palveluihin. Asiakasyritysten sekä vuokratyöntekijöiden odotuksissa oli eniten yhtäläisyyksiä asiakaspalvelun suhteen. Molemmilla osapuolilla oli myös selkeitä odotuksia palautteenantoon liittyen. Asiakkaiden kohdalla palautteenanto kuitenkin painottui asiakaspalveluun, kun taas työntekijöiden kohdalla järjestelmätoiveisiin. Järjestelmien suhteen molemmilla osapuolilla oli useita eri odotuksia, jotka kuitenkin erosivat suuresti toisen osapuolen odotuksista. Kaiken kaikkiaan odotuksissa oli tunnistettavissa joitakin kohtaamispisteitä, mutta suurimmalta osin ne olivat melko eriäviä.