Tapahtumien markkinoinnin tavoitettavuus : case Ylivieskan Akustiikka
Lyttinen, Outi (2024)
Lyttinen, Outi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402142939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402142939
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kulttuurikeskus Akustiikan markkinoinnin saatavuutta, ja miten riittävää se on ylivieskalaisten ja ulkopaikkakuntalaisten mielestä. Empiirinen tutkimus toteutettiin käytännössä kyselylomakkeella kulttuurikeskus Akustiikassa neljässä eri tapahtumassa, jolloin asiakkaat pystyivät osallistumaan kyselyyn. Kyselyyn osallistui 49 henkilöä kuudeltatoista paikkakunnalta, joista 46,9 prosenttia oli ylivieskalaisia. Muut osallistujat muodostuivat lähialueen paikkakunnista ja kauimmat Iisalmelta ja Kempeleestä. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista henkilöistä olivat yli 58-vuotiaita ylivieskalaisia naisia. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista lähestymistapaa.
Tutkimuksen kyselystä kävi ilmi, että osallistujien pääasiallisina tietolähteinä toimivat Akustiikan nettisivut sekä Facebook, Lippu.fi-sivusto ja erilaiset paikallislehdet. Palvelukäytön suhteen selvisi, että osallistujat käyttävät pääsääntöisesti Akustiikan palveluita enimmillään enemmän kuin kaksi kertaa vuodessa.
Tutkimustuloksissa selvisi, että ylivieskalaiset ja ulkopaikkakuntalaiset kokevat tiedottamisen ja markkinoinnin olevan hyvällä tasolla. Kokonaisuuden keskiarvoksi muodostui 4,07 asteikolla 1–5. Kaikissa tutkimuksen tarkasteltavissa osa-alueissa keskiarvot ylittivät numeron 4. Ainoana poikkeuksena erottui tiedottamisen kokonaisuutta tarkasteltaessa, että markkinointia voisi olla enemmän. Kyseisen osa-alueen keskiarvo oli hyvä (3,78), mutta vastauksissa esiintyi myös hajontaa puolesta ja vastaan. Osallistujat pystyivät myös avoimesti kommentoimaan markkinoinnin kehittämistä, jonka mukaan osa oli siihen tyytyväisiä. Useissa kommenteissa esiintyi myös tarve jatkaa mainontaa paikallislehdissä, mutta huoli vanhempien ikäluokkien tavoittamisesta nousi kuitenkin esille. Lisäksi vastauksissa esiintyi sosiaalisen median mainonnan tarve ja toive Akustiikan omasta erottuvasta mainonnasta.
Opinnäytetyön tietoperustan pääteemoina toimivat markkinointi ja siitä johdettu markkinointiviestintä, johon tapahtumamarkkinointi sisältyy. Etenkin markkinointiviestinnän osalta merkittävänä osa-alueena toimii mainonta ja markkinoinnin osalta saatavuus. Tapahtumamarkkinointia koskettava osio käsittelee aihetta markkinointiviestinnän näkökulmasta.
Tutkimuksen kyselystä kävi ilmi, että osallistujien pääasiallisina tietolähteinä toimivat Akustiikan nettisivut sekä Facebook, Lippu.fi-sivusto ja erilaiset paikallislehdet. Palvelukäytön suhteen selvisi, että osallistujat käyttävät pääsääntöisesti Akustiikan palveluita enimmillään enemmän kuin kaksi kertaa vuodessa.
Tutkimustuloksissa selvisi, että ylivieskalaiset ja ulkopaikkakuntalaiset kokevat tiedottamisen ja markkinoinnin olevan hyvällä tasolla. Kokonaisuuden keskiarvoksi muodostui 4,07 asteikolla 1–5. Kaikissa tutkimuksen tarkasteltavissa osa-alueissa keskiarvot ylittivät numeron 4. Ainoana poikkeuksena erottui tiedottamisen kokonaisuutta tarkasteltaessa, että markkinointia voisi olla enemmän. Kyseisen osa-alueen keskiarvo oli hyvä (3,78), mutta vastauksissa esiintyi myös hajontaa puolesta ja vastaan. Osallistujat pystyivät myös avoimesti kommentoimaan markkinoinnin kehittämistä, jonka mukaan osa oli siihen tyytyväisiä. Useissa kommenteissa esiintyi myös tarve jatkaa mainontaa paikallislehdissä, mutta huoli vanhempien ikäluokkien tavoittamisesta nousi kuitenkin esille. Lisäksi vastauksissa esiintyi sosiaalisen median mainonnan tarve ja toive Akustiikan omasta erottuvasta mainonnasta.
Opinnäytetyön tietoperustan pääteemoina toimivat markkinointi ja siitä johdettu markkinointiviestintä, johon tapahtumamarkkinointi sisältyy. Etenkin markkinointiviestinnän osalta merkittävänä osa-alueena toimii mainonta ja markkinoinnin osalta saatavuus. Tapahtumamarkkinointia koskettava osio käsittelee aihetta markkinointiviestinnän näkökulmasta.