Kriisijohtaminen ja työyhteisön tuki koronasairaalassa : hoitohenkilökunnan kokemuksia Herttoniemen varasairaalasta
Thessman-Mutta, Maiju (2024)
Thessman-Mutta, Maiju
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402072615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402072615
Tiivistelmä
Turvallisuudentunteen, työyhteisön tuen ja toimivan johtamisen tulisi kuulua työyhteisöjen arkeen. Ilmapiirin tulisi olla avointa, missä jokainen voi olla oma itsensä. Tukeva työyhteisö antaa voimia haastavassa työelämässä, jota toimivalla johtajuudella tuetaan vielä lisää. Kriisin aikana nämä asiat korostuvat työyhteisöissä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa henkilökunnan subjektiivisista kokemuksista, joita Helsingin kaupunki voi hyödyntää mahdollisissa vastaavanlaisissa kriisitilanteissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitohenkilökunnan kokemuksia kriisitilanteessa perustetussa Herttoniemen varasairaalassa. Opinnäytetyössä selvittiin sairaalaan siirtymisen ja työskentelyn kokemuksia, turvallisuudentunteen kokemusta sekä kokemuksia lähijohtamisen sekä työyhteisön tuen vaikutuksista kokemukseen. Näiden lisäksi selvitettiin, mitkä tekijät heikensivät tai lisäsivät hoitohenkilökunnan jaksamista varasairaalassa. Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin Herttoniemen varasairaalassa työskennelleiltä hoitohenkilökunnan jäseniltä Webropol-kyselyllä. Aineisto koostui 23 henkilökunnan vastauksesta ja aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Siirtyminen omasta yksiköstä varasairaalaan ja työskentely varasairaalassa koettiin positiivisena, mutta joitakin osa-alueita olisi tilanteessa pitänyt huomioida laajemmin. Mahdollisuus olla osa sairaalaa koronakriisin keskellä koettiin merkitykselliseksi. Kollegoiden tuki koettiin tärkeänä, jonka vuoksi yhteisten keskusteluhetkien järjestäminen on tärkeää kriisitilanteessa. Esihenkilöiden työskentely näyttäytyi merkittävänä osana hoitohenkilökunnan kokemuksissa ja tuloksien mukaan johtaminen koettiin hyvänä ja toimivana.
Jatkossa voisi tutkia samoja teemoja muiden koronaosastoiksi muutettujen osastojen hoitohenkilökunnan sekä esihenkilöiden näkökulmasta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa henkilökunnan subjektiivisista kokemuksista, joita Helsingin kaupunki voi hyödyntää mahdollisissa vastaavanlaisissa kriisitilanteissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitohenkilökunnan kokemuksia kriisitilanteessa perustetussa Herttoniemen varasairaalassa. Opinnäytetyössä selvittiin sairaalaan siirtymisen ja työskentelyn kokemuksia, turvallisuudentunteen kokemusta sekä kokemuksia lähijohtamisen sekä työyhteisön tuen vaikutuksista kokemukseen. Näiden lisäksi selvitettiin, mitkä tekijät heikensivät tai lisäsivät hoitohenkilökunnan jaksamista varasairaalassa. Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin Herttoniemen varasairaalassa työskennelleiltä hoitohenkilökunnan jäseniltä Webropol-kyselyllä. Aineisto koostui 23 henkilökunnan vastauksesta ja aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Siirtyminen omasta yksiköstä varasairaalaan ja työskentely varasairaalassa koettiin positiivisena, mutta joitakin osa-alueita olisi tilanteessa pitänyt huomioida laajemmin. Mahdollisuus olla osa sairaalaa koronakriisin keskellä koettiin merkitykselliseksi. Kollegoiden tuki koettiin tärkeänä, jonka vuoksi yhteisten keskusteluhetkien järjestäminen on tärkeää kriisitilanteessa. Esihenkilöiden työskentely näyttäytyi merkittävänä osana hoitohenkilökunnan kokemuksissa ja tuloksien mukaan johtaminen koettiin hyvänä ja toimivana.
Jatkossa voisi tutkia samoja teemoja muiden koronaosastoiksi muutettujen osastojen hoitohenkilökunnan sekä esihenkilöiden näkökulmasta.