Pelillistäminen, puettava teknologia ja etäkuntoutus lasten ja nuorten fysioterapian työvälineinä nyt ja tulevaisuudessa : integroiva kirjallisuuskatsaus
Rauvanto-Lämsä, Noora (2024)
Rauvanto-Lämsä, Noora
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402042478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402042478
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten fysioterapia on yksilöllistä ja sovitettu kulloiseenkin kehitysvaiheeseen soveltuvaksi. Kuntoutusta tarvitsevat lapset ovat heterogeeninen ryhmä, jolla kullakin on erilaiset tavoitteet ja tarkoitukset. Terveydenhuollossa teknologia on valtaamassa alaa ja lasten ja nuorten fysioterapiassa on myös pohdittava, miten teknologiat parhaiten integroituisivat palveluihin. Teknologian lasten ja nuorten fysioterapeutin työkaluna on myös täytettävä vaatimukset näyttöön perustuvasta ja laadukkaasta kuntoutuksesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata pelillistämisen, puettavan teknologian ja etäkuntoutuksen nykytilaa ja kehityssuuntia lasten ja nuorten fysioterapiassa. Sen tavoitteena oli tuottaa kirjallisuuteen ja tutkittuun tietoon perustuvia kehittämisehdotuksia, jota voidaan hyödyntää LAB ammattikorkeakoulun Data ja teknologia hyvinvoinnin tukena -kasvualustan hankesuunnitelmassa. Opinnäytetyö toteutettiin integroituna kirjallisuuskatsauksena. Arvioitaviksi teknologioiksi valittiin pelilillistäminen, puettava teknologia ja etäkuntoutus, koska ne ovat ketteriä ja kohtuullisen edullisia käyttöönotettavia tämän hetken lasten ja nuorten fysioterapiassa.
Katsauksen perusteella havaitaan, että teknologioita on usein tutkittu neurologisten sairauksien näkökulmasta, joka ei vastaa kaikkien fysioterapiassa käyvien lasten tarpeita. Näyttää myös siltä, että esimerkiksi pelillistämisen ja puettavan teknologian soveltuvuus ja validiteettiarviot lasten ja nuorten käyttöön ovat keskeneräisiä. Etäkuntoutuksesta kertyi sen sijaan näyttöä Covid-19 pandemian aikana ja kokemuksista voidaan rakentaa suosituksia, miten etäkuntoutus hyödyttää lapsiasiakkaita parhaiten. Kaikissa teknologioissa lapsen lähipiiri sekä fysioterapeutin teknologiaosaaminen ovat oleellisia onnis-tuneelle käyttöönotolle. Puettavan teknologian osalta näyttöä löytyy vain kehittämisvaiheessa olevista teknologioista, mutta tulevaisuudessa niiden avulla voidaan kerätä havaintoja lasten liikekäyttäytymisestä sekä yksilöllisesti että laajemmalta populaatiolta yleisten suositusten tueksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata pelillistämisen, puettavan teknologian ja etäkuntoutuksen nykytilaa ja kehityssuuntia lasten ja nuorten fysioterapiassa. Sen tavoitteena oli tuottaa kirjallisuuteen ja tutkittuun tietoon perustuvia kehittämisehdotuksia, jota voidaan hyödyntää LAB ammattikorkeakoulun Data ja teknologia hyvinvoinnin tukena -kasvualustan hankesuunnitelmassa. Opinnäytetyö toteutettiin integroituna kirjallisuuskatsauksena. Arvioitaviksi teknologioiksi valittiin pelilillistäminen, puettava teknologia ja etäkuntoutus, koska ne ovat ketteriä ja kohtuullisen edullisia käyttöönotettavia tämän hetken lasten ja nuorten fysioterapiassa.
Katsauksen perusteella havaitaan, että teknologioita on usein tutkittu neurologisten sairauksien näkökulmasta, joka ei vastaa kaikkien fysioterapiassa käyvien lasten tarpeita. Näyttää myös siltä, että esimerkiksi pelillistämisen ja puettavan teknologian soveltuvuus ja validiteettiarviot lasten ja nuorten käyttöön ovat keskeneräisiä. Etäkuntoutuksesta kertyi sen sijaan näyttöä Covid-19 pandemian aikana ja kokemuksista voidaan rakentaa suosituksia, miten etäkuntoutus hyödyttää lapsiasiakkaita parhaiten. Kaikissa teknologioissa lapsen lähipiiri sekä fysioterapeutin teknologiaosaaminen ovat oleellisia onnis-tuneelle käyttöönotolle. Puettavan teknologian osalta näyttöä löytyy vain kehittämisvaiheessa olevista teknologioista, mutta tulevaisuudessa niiden avulla voidaan kerätä havaintoja lasten liikekäyttäytymisestä sekä yksilöllisesti että laajemmalta populaatiolta yleisten suositusten tueksi.