Nuorten taloustaidot Asikkalassa
Tsistovski, Minna (2024)
Tsistovski, Minna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401272047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401272047
Tiivistelmä
Viime vuosina monien suomalaisten perheiden taloustilanne on heikentynyt koko maailmaa kohdanneiden kriisien, kuten koronapandemian, inflaation sekä Ukrainan sodan ja sitä seuranneen energiakriisin takia. Taloudellinen ahdinko näkyy myös nuorten hyvinvoinnissa. Hyvät taloustaidot voivat auttaa talouden hallinnassa myös vaikeina aikoina. Nuoret oppivat taloustaitoja koulun lisäksi vanhemmiltaan, jonka vuoksi taloustaitoja tulisi opettaa nuorten lisäksi myös aikuisväestölle. Perheiden sisäiseen rahapuheeseen tulisi myös kannustaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Asikkalassa asuvien 15–19-vuotiaiden nuorten kokemus omasta talousosaamisestaan. Opinnäytetyössä pyrittiin ottamaan huomioon koulun ja kodin merkitys nuorten taloustaidoissa sekä sosioekonomisen taustan vaikutus talousosaamiseen. Tavoitteena oli myös selvittää nuorten ajatuksia talousopetuksesta kouluissa ja lisäopetuksen tarpeesta.
Nuorten talousosaamista selvitettiin määrällisellä eli kvantitatiivisella internet-kyselytutkimuksella. Nuorilta kysyttiin arviota omasta talousosaamisestaan, taloustaitojen lähteestä, tuloista ja menoista sekä säästämisestä ja lainoista. Sosioekonominen tausta pyrittiin ottamaan huomioon kysymällä perheen tuloluokasta ja vanhempien koulutusasteesta.
Tutkimuksessa selvisi, että asikkalalaisnuoret kokevat oman talousosaamisensa pääosin joko hyväksi tai tyydyttäväksi. Nuoret eivät kuitenkaan tunne talouteen liittyviä käsitteitä kovin hyvin. Tutkimustulosten mukaan sosioekonominen asema vaikuttaa nuorten kokemukseen omasta talousosaamisestaan ja vain neljännes kokee saaneensa koulusta tarpeeksi talousopetusta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Asikkalassa asuvien 15–19-vuotiaiden nuorten kokemus omasta talousosaamisestaan. Opinnäytetyössä pyrittiin ottamaan huomioon koulun ja kodin merkitys nuorten taloustaidoissa sekä sosioekonomisen taustan vaikutus talousosaamiseen. Tavoitteena oli myös selvittää nuorten ajatuksia talousopetuksesta kouluissa ja lisäopetuksen tarpeesta.
Nuorten talousosaamista selvitettiin määrällisellä eli kvantitatiivisella internet-kyselytutkimuksella. Nuorilta kysyttiin arviota omasta talousosaamisestaan, taloustaitojen lähteestä, tuloista ja menoista sekä säästämisestä ja lainoista. Sosioekonominen tausta pyrittiin ottamaan huomioon kysymällä perheen tuloluokasta ja vanhempien koulutusasteesta.
Tutkimuksessa selvisi, että asikkalalaisnuoret kokevat oman talousosaamisensa pääosin joko hyväksi tai tyydyttäväksi. Nuoret eivät kuitenkaan tunne talouteen liittyviä käsitteitä kovin hyvin. Tutkimustulosten mukaan sosioekonominen asema vaikuttaa nuorten kokemukseen omasta talousosaamisestaan ja vain neljännes kokee saaneensa koulusta tarpeeksi talousopetusta.