How to Implement a RaaS Platform from ITIL® v4 Point of View
Korobkin, Maksim (2024)
Korobkin, Maksim
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401041035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401041035
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa startup-yritys Done Robotics Ab Oy:tä organisoitumaan ja valmistautumaan palvelemaan tulevia asiakkaita. Done Robotics on kehittänyt oman tuotteen ja suunnitellut aloittavansa palvelun tuottamisen sen avulla. Yritys on työskennellyt jo vuosia tuotteen valmistuksen parissa. Näiden vuosien aikana yritykseen on vakiintunut käytänteitä, jotka eivät sellaisenaan sovi yhteen palveluntarjoamisen liittyvien käytäntöjen kanssa.
Tässä työssä arvioitiin yrityksen päivittäisiä toimintakäytänteitä. Arviointia ja sen pohjalta tehtyjä analyysejä on käytetty pohjana suunnitelmalle, jolla yhtenäistetään yrityksen toiminta Information Technology Infrastructure Library (ITIL®) -käytäntöjen kanssa yhteensopivaksi. Työhön sisältyi yrityksen kehittämien käytänteiden rajaamista ITIL® käytäntöjen mukaisiksi kokonaisuuksiksi ja näin helpottaa uuden yritysrakenteen tarpeiden tunnistamista, pohjautuen kaikkeen käsillä olevaan tietoon. Näiden tietojen avulla voitiin perustaa vähimmäisvaatimustuotteen (Minimum Viable Product, MVP) RaaS-palvelulle. MVP RaaS palvelun suunnitteluun liittyi siirtymäsuunnitelman yhteissuunnittelu ja uusiin vastuisiin liittyvien asenteiden valmentaminen.
Opinnäytetyön odotuksena oli, että yritys alkaisi sovittaa toimintaansa ITIL® v4:n parhaisiin käytäntöihin uudelleenjärjestämällä roolinsa ja integroimalla olemassa olevan resurssipoolinsa uuteen organisaatioon, joka pystyisi tukemaan Jatkuvaa toimintaa. Seuranta tehtiin 6 kuukautta viimeisen valmennustilaisuuden jälkeen, ja haasteista huolimatta yritys valmistautui pilottiprojektiin testatakseen ja kehittääkseen palvelua yhdessä tulevan asiakkaan kanssa. Tämä organisaatio muutos voi kestää useita vuosia, organisaation koosta ja aiemmin vakiintuneiden käytänteiden juurtuneisuudesta riippuen. The purpose of this thesis was to assist a startup Done Robotics Ltd with transforming their organization to prepare the company for upcoming customer onboarding. This company has been developing a product of their own and has been planning to start producing a service using the developed product. The startup has been working on fabricating the product for years and has established practices that are not directly compatible with practices related to service provision.
In this thesis, the company’s daily operation practices were assessed. This assessment was analyzed to establish a baseline for further plans to align the compliance with Information Technology Infrastructure Library (ITIL®) practices, which included documenting and limiting scope of established practices and merging them with ITIL® practices needed to establish a Minimum Viable Product (MVP)-service, co-designing a transition plan, and coaching a new mentality that comes with new responsibilities.
The expected outcome was that the company will start aligning its operations with ITIL® V4 best practices by reorganizing their roles, while integrating their existing resource pool into a new organization that can support Continuous Operations. A follow-up was made six months after the last coaching session. Despite challenges, the company was getting ready for a pilot project to test and co-develop a service with a potential future customer. This organizational change can take many years, depending on the size of the organization and how deeply rooted the previously established practices are.
Tässä työssä arvioitiin yrityksen päivittäisiä toimintakäytänteitä. Arviointia ja sen pohjalta tehtyjä analyysejä on käytetty pohjana suunnitelmalle, jolla yhtenäistetään yrityksen toiminta Information Technology Infrastructure Library (ITIL®) -käytäntöjen kanssa yhteensopivaksi. Työhön sisältyi yrityksen kehittämien käytänteiden rajaamista ITIL® käytäntöjen mukaisiksi kokonaisuuksiksi ja näin helpottaa uuden yritysrakenteen tarpeiden tunnistamista, pohjautuen kaikkeen käsillä olevaan tietoon. Näiden tietojen avulla voitiin perustaa vähimmäisvaatimustuotteen (Minimum Viable Product, MVP) RaaS-palvelulle. MVP RaaS palvelun suunnitteluun liittyi siirtymäsuunnitelman yhteissuunnittelu ja uusiin vastuisiin liittyvien asenteiden valmentaminen.
Opinnäytetyön odotuksena oli, että yritys alkaisi sovittaa toimintaansa ITIL® v4:n parhaisiin käytäntöihin uudelleenjärjestämällä roolinsa ja integroimalla olemassa olevan resurssipoolinsa uuteen organisaatioon, joka pystyisi tukemaan Jatkuvaa toimintaa. Seuranta tehtiin 6 kuukautta viimeisen valmennustilaisuuden jälkeen, ja haasteista huolimatta yritys valmistautui pilottiprojektiin testatakseen ja kehittääkseen palvelua yhdessä tulevan asiakkaan kanssa. Tämä organisaatio muutos voi kestää useita vuosia, organisaation koosta ja aiemmin vakiintuneiden käytänteiden juurtuneisuudesta riippuen.
In this thesis, the company’s daily operation practices were assessed. This assessment was analyzed to establish a baseline for further plans to align the compliance with Information Technology Infrastructure Library (ITIL®) practices, which included documenting and limiting scope of established practices and merging them with ITIL® practices needed to establish a Minimum Viable Product (MVP)-service, co-designing a transition plan, and coaching a new mentality that comes with new responsibilities.
The expected outcome was that the company will start aligning its operations with ITIL® V4 best practices by reorganizing their roles, while integrating their existing resource pool into a new organization that can support Continuous Operations. A follow-up was made six months after the last coaching session. Despite challenges, the company was getting ready for a pilot project to test and co-develop a service with a potential future customer. This organizational change can take many years, depending on the size of the organization and how deeply rooted the previously established practices are.