Miten liikkuisimme tänään?: opiskelijoiden liikkumisen edistäminen yhteisöllisen opiskeluhuollon keinoin
Saarela, Laura (2023)
Saarela, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401021013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401021013
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi valtakunnallinen Liikkuva opiskelu -ohjelma. Ohjelman tavoitteena on pyrkiä lisäämään opiskelijoiden fyysistä aktiivisuutta ja hyvinvointia kehittämällä aktiivisuutta tukevaa toimintakulttuuria, lisäämällä liikkumista opiskelupäiviin ja tukemalla eri toimijoiden yhteistyötä liikkumisen edistämiseksi. Toisen asteen opiskelijoiden liikkuminen on huolestuttavan vähäistä ja heidän arkiaktiivisuutensa jää alle liikkumissuositusten, ellei opiskelupäivistä rakenneta liikkumista tukevia. Yhteisöllisellä opiskeluhuollolla ja opiskelupäivien aikaisella liikkumisen lisäämisellä tuetaan opiskelijoiden hyvinvointia, oppimista, opiskelukykyä ja tulevaa työkykyä sekä oppilaitoksen yhteisöllisyyttä. Oppilas- ja opiskeluhuoltolaki velvoittaa koulutuksen järjestäjiä ja hyvinvointialueita entistä tiiviimpään yhteistyöhön. Opiskeluhuollon toimijoiden ja oppilaitosten tiiviillä yhteistyöllä ja yhteisöllisen opiskeluhuollon keinoilla voidaan oppilaitoksen arjesta rakentaa liikkumista edistävä ja tukea etenkin vähän liikkuvien opiskelijoiden liikkumisen lisäämistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden liikkumisen edistämisen nykytilaa toisen asteen oppilaitoksissa ja lisätä tietoisuutta hyvistä yhteisöllisen opiskeluhuollon toimintavoista. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata opiskeluhuollon toimijoiden kokemusten kautta edesauttavia ja estäviä tekijöitä opiskeluhuollon toiminnassa ja yhteistyössä liikkumisen edistämiseen liittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin opiskeluhuollon toimijoilta. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla hakien vastauksia tutkimuskysymyksiin. Tulosten mukaan oppilaitoksissa oli runsaasti yhteisöllisessä opiskeluhuollossa vakiintuneita liikunnallisia toimintapoja, joiden toteuttamisessa opiskeluhuollon toimijat olivat mukana vaihtelevasti. Merkittävimmät edesauttavat tekijät oppilaitoksen liikkumisen edistämisessä olivat positiivinen asenne, johdon tuki ja sujuva viestintä. Opiskeluhuollon toimijat kokivat sekä yksilö- että yhteisöllisessä työssä toteuttavansa terveyttä ja hyvinvointia edistävien elintapojen tukemista ja tekevänsä työtä liikkumisen edistämisen eteen. Liikkumisen puheeksiotto koettiin jokaisen opiskeluhuollon toimijan ja oppilaitoksen ammattilaisen tehtäväksi. Liikkumisen edistämisen integroiminen opiskeluhuollon työhön vaatii yhä resursseja, aikaa ja tietoisuuden lisäämistä, mutta osassa oppilaitoksia tämä työ on jo hyvällä mallilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden liikkumisen edistämisen nykytilaa toisen asteen oppilaitoksissa ja lisätä tietoisuutta hyvistä yhteisöllisen opiskeluhuollon toimintavoista. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata opiskeluhuollon toimijoiden kokemusten kautta edesauttavia ja estäviä tekijöitä opiskeluhuollon toiminnassa ja yhteistyössä liikkumisen edistämiseen liittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin opiskeluhuollon toimijoilta. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla hakien vastauksia tutkimuskysymyksiin. Tulosten mukaan oppilaitoksissa oli runsaasti yhteisöllisessä opiskeluhuollossa vakiintuneita liikunnallisia toimintapoja, joiden toteuttamisessa opiskeluhuollon toimijat olivat mukana vaihtelevasti. Merkittävimmät edesauttavat tekijät oppilaitoksen liikkumisen edistämisessä olivat positiivinen asenne, johdon tuki ja sujuva viestintä. Opiskeluhuollon toimijat kokivat sekä yksilö- että yhteisöllisessä työssä toteuttavansa terveyttä ja hyvinvointia edistävien elintapojen tukemista ja tekevänsä työtä liikkumisen edistämisen eteen. Liikkumisen puheeksiotto koettiin jokaisen opiskeluhuollon toimijan ja oppilaitoksen ammattilaisen tehtäväksi. Liikkumisen edistämisen integroiminen opiskeluhuollon työhön vaatii yhä resursseja, aikaa ja tietoisuuden lisäämistä, mutta osassa oppilaitoksia tämä työ on jo hyvällä mallilla.