Marknadsföringsplan för utvecklingsföreningen SILMU rf
Becker, Sonja (2023)
Becker, Sonja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122239074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122239074
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att utforma en marknadsföringsplan för den ideella utvecklingsföreningen SILMU rf. Föreningens verksamhet går ut på att främja utvecklingen, livsmiljön och befolkningens välmående i det egna området. Marknadsföring ses ofta som en viktig del av olika slags verksamheter, då det är via marknadsföring som de oftast når ut till sin publik och lockar sina kunder. Genom marknadsföring strävar man efter att skapa värde för sin kundgrupp, genom att möta kundernas önskemål och behov. I detta fall, då det gäller en ideell förening, är det dock inte försäljning till målgruppen som eftersträvas, utan något annat. I detta fall är det synlighet bland invånarna i SILMU rf:s verksamhetsområde, som eftersträvas. Problemet som ville lösas var att finna de mest passande kanalerna och metoderna för att marknadsföra utvecklingsföreningen SILMU rf. För att göra detta användes den kvalitativa forskningsmetoden i denna studie, som genomfördes med två semi-strukturerade intervjuer, med två nyckelpersoner från föreningen. Både den teoretiska referensramen i detta examensarbete och resultaten av intervjuerna, användes sedan som stöd för skapandet av marknadsföringsplanen. Med en marknadsföringsplan strävar man ofta efter att organisera och effektivisera en verksamhets marknadsföring. Dess syfte är även att stödja verksamheten i att nå sina mål och hålla marknadsföringen så relevant som möjligt för verksamheten. Resultaten av de två semi-strukturerade intervjuerna visade att fokuset vid utformningen av föreningens marknadsföringsplan främst borde läggas på tidsplanering, rätt val av marknadsföringskanaler och marknadsföringsmetoder. Dessa var alltså ämnen som mest stod i fokus då marknadsföringsplanen för föreningen utformades. För att få ett mer specifikt resultat gällande vilka kanaler och metoder är de mest passande för föreningen, kunde till exempel en enkätundersökning ha gjorts, som skulle ha skickats ut i samband med föreningens nyhetsbrev.