Tiedolla johtaminen ja palautteiden vaikuttavuus ammattikorkeakoulussa
Kemppainen, Anne (2023)
Kemppainen, Anne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122239025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122239025
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli tutkia ammattikorkeakoulun opintopalauteprosessin nykytilaa ja tuottaa sellaisia kehittämisehdotuksia prosessin jalostamiseen, joiden avulla voidaan parantaa opintopalauteprosessia ja sitä kautta tähän liittyvää tiedolla johtamista ja vahvistaa palautteiden vaikuttavuutta. Tutkimuksessa pureudutaan opintopalauteprosessin yksityiskohtiin, jotta pystytään tunnistamaan asioita, jotka jo toimivat hyvin ja toisaalta keinoja, joilla toimintaa voidaan parantaa.
Opinnäytetyö on toteutettu tutkimuspainotteisena tapaustutkimuksena. Teoria osuudessa saadaan kattavasti tietoa tiedolla johtamisesta ja palautteiden vaikuttavuudesta. Teoriasta, prosessikaaviosta ja ohjeistuksista saatujen tietojen pohjalta on laadittu suunnitelmaa haastatteluista ja kyselyistä. Opintopalauteprosessissa on hyvin paljon eri sidosryhmiä ja niiden sisällä monenlaisia toimijoita mukana ja sen takia myös erilaisia toimintatapoja ja tarpeita, joista oli hyvä saada kerättyä ajatukset nykytilasta, kehittämisideoista sekä parhaimmista käytänteistä. Opiskelijoiden kyselyssä on keskitytty varsinkin siihen, mitkä asiat vaikuttavat opintopalautteen antamiseen tai siihen etteivät anna opintopalautetta. Opettajilta on kerätty tietoa toimintatavoista sekä lisäksi parhaista käytänteistä, joilla he saavat palautteita opiskelijoilta. Tärkeä osuus on kerätyn palautteen analysoiminen ja hyödyntäminen. Tähän aihealueeseen on pureuduttu opettajien, osaamisaluejohtajien, tutkintojohtajien ja laatupäällikön kyselyissä. Hyviä opintopalautekäytänteitä on tiedusteltu myös muutamista muista ammattikorkeakouluista.
Kaikkia saatuja vastauksia on peilattu organisaatiossa olemassa oleviin ohjeistuksiin, prosessikaavioon sekä teoriaosuudesta saatuihin tietoihin. Näin syntyi ehdotuksia opintopalauteprosessin kehittämiselle.
Opinnäytetyö on toteutettu tutkimuspainotteisena tapaustutkimuksena. Teoria osuudessa saadaan kattavasti tietoa tiedolla johtamisesta ja palautteiden vaikuttavuudesta. Teoriasta, prosessikaaviosta ja ohjeistuksista saatujen tietojen pohjalta on laadittu suunnitelmaa haastatteluista ja kyselyistä. Opintopalauteprosessissa on hyvin paljon eri sidosryhmiä ja niiden sisällä monenlaisia toimijoita mukana ja sen takia myös erilaisia toimintatapoja ja tarpeita, joista oli hyvä saada kerättyä ajatukset nykytilasta, kehittämisideoista sekä parhaimmista käytänteistä. Opiskelijoiden kyselyssä on keskitytty varsinkin siihen, mitkä asiat vaikuttavat opintopalautteen antamiseen tai siihen etteivät anna opintopalautetta. Opettajilta on kerätty tietoa toimintatavoista sekä lisäksi parhaista käytänteistä, joilla he saavat palautteita opiskelijoilta. Tärkeä osuus on kerätyn palautteen analysoiminen ja hyödyntäminen. Tähän aihealueeseen on pureuduttu opettajien, osaamisaluejohtajien, tutkintojohtajien ja laatupäällikön kyselyissä. Hyviä opintopalautekäytänteitä on tiedusteltu myös muutamista muista ammattikorkeakouluista.
Kaikkia saatuja vastauksia on peilattu organisaatiossa olemassa oleviin ohjeistuksiin, prosessikaavioon sekä teoriaosuudesta saatuihin tietoihin. Näin syntyi ehdotuksia opintopalauteprosessin kehittämiselle.