Strategisen osaamisen vahvistaminen: digioppiminen tukemassa monimuotoista oppimista
Tuominen, Jenna-Liisa (2023)
Tuominen, Jenna-Liisa
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038781
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin keinoja, joilla voidaan vahvistaa organisaation strategista osaamista tulevaisuudessa ja selvitettiin, miten digioppimisalusta voi tässä tehtävässä tukea. Strateginen osaaminen on organisaation taloudellisesti arvokasta osaamispääomaa, johon panostaminen mahdollistaa yrityksen kasvun. Olemassa olevan henkilöstön kehittäminen on keskeistä, jotta organisaatio säilyttää oppimis- ja sopeutumiskykynsä.
Opinnäytetyön toimeksianto oli ajankohtainen, sillä "osaava, innostunut ja hyvinvoiva henkilöstö" oli yksi vakuutusalan kohdeorganisaation strategisista painopistealuista. Uuden digioppimisalustan käyttöönotto ja tutkijan oma työkokemus digioppimisen parissa vaikuttivat tutkimusaiheen syntyyn. Mintzbergin, Ahlstrandin & Lampelin (2020) ajatukset osaamisesta yrityksen kilpailutekijänä, Sengen (2006) oppivan organisaation filosofia ja Segersin & Dochyn (2018) luoma vaikuttavan ja kestävän oppimisen malli taustoittivat opinnäytetyön teoreettista viitekehystä.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena vuoden 2023 aikana, jossa tutkija havainnoi kohdeorganisaatiossa tehtävää strategisen osaamisen kehittämistä puolen vuoden ajan, haastatteli osaamisen johtamisen ja kehittämisen asiantuntijoita sekä teki kehittämistyötä digioppimisalustan hyödyntämisen tueksi. Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että strategista osaamista voidaan vahvistaa organisaatiossa osaamisen johtamisen, oppimisen tuen ja avoimen viestinnän keinoin. Keinojen pohjalta tutkija loi kehittämismatriisin oppimis- ja digioppimisratkaisuille, jotta ne tukevat jatkossa paremmin strategisen osaamisen vahvistamista. Kehitysehdotuksena nousi esille tarve lisätä digioppimisalustan käyttöä osana oppimisratkaisuja, tukea oppimista ja osaamisen johtamista sekä avointa viestintää organisaation sisällä.
Opinnäytetyön tulokset antavat kohdeorganisaation johdolle ja osaamisen kehittäjille ymmärrystä strategisen osaamisen vahvistamisen keinoista ja auttaa uudistamaan oppimisratkaisuja entistä vaikuttavimmiksi digioppimisalustaa hyödyntäen. Tulokset tukevat myös muita organisaatioita, kun oppimisratkaisuja halutaan uudistaa vahvistamaan yrityksen strategista osaamista. Mielenkiintoisia jatkotutkimusaiheita olisi esimerkiksi tehdä vertailua erilaisten oppimisteknologioiden mahdollisuuksista osana strategisen osaamisen määrittelyä tai pilotoida uusia toiminnallisuuksia digioppimisalustalla sekä arvioida niiden vaikuttavuutta organisaation oppimisohjelmissa.
Opinnäytetyön toimeksianto oli ajankohtainen, sillä "osaava, innostunut ja hyvinvoiva henkilöstö" oli yksi vakuutusalan kohdeorganisaation strategisista painopistealuista. Uuden digioppimisalustan käyttöönotto ja tutkijan oma työkokemus digioppimisen parissa vaikuttivat tutkimusaiheen syntyyn. Mintzbergin, Ahlstrandin & Lampelin (2020) ajatukset osaamisesta yrityksen kilpailutekijänä, Sengen (2006) oppivan organisaation filosofia ja Segersin & Dochyn (2018) luoma vaikuttavan ja kestävän oppimisen malli taustoittivat opinnäytetyön teoreettista viitekehystä.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena vuoden 2023 aikana, jossa tutkija havainnoi kohdeorganisaatiossa tehtävää strategisen osaamisen kehittämistä puolen vuoden ajan, haastatteli osaamisen johtamisen ja kehittämisen asiantuntijoita sekä teki kehittämistyötä digioppimisalustan hyödyntämisen tueksi. Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että strategista osaamista voidaan vahvistaa organisaatiossa osaamisen johtamisen, oppimisen tuen ja avoimen viestinnän keinoin. Keinojen pohjalta tutkija loi kehittämismatriisin oppimis- ja digioppimisratkaisuille, jotta ne tukevat jatkossa paremmin strategisen osaamisen vahvistamista. Kehitysehdotuksena nousi esille tarve lisätä digioppimisalustan käyttöä osana oppimisratkaisuja, tukea oppimista ja osaamisen johtamista sekä avointa viestintää organisaation sisällä.
Opinnäytetyön tulokset antavat kohdeorganisaation johdolle ja osaamisen kehittäjille ymmärrystä strategisen osaamisen vahvistamisen keinoista ja auttaa uudistamaan oppimisratkaisuja entistä vaikuttavimmiksi digioppimisalustaa hyödyntäen. Tulokset tukevat myös muita organisaatioita, kun oppimisratkaisuja halutaan uudistaa vahvistamaan yrityksen strategista osaamista. Mielenkiintoisia jatkotutkimusaiheita olisi esimerkiksi tehdä vertailua erilaisten oppimisteknologioiden mahdollisuuksista osana strategisen osaamisen määrittelyä tai pilotoida uusia toiminnallisuuksia digioppimisalustalla sekä arvioida niiden vaikuttavuutta organisaation oppimisohjelmissa.