Befälen sätter tonen: ledarskapets inverkan på den maritima arbetsmiljön.
Lönnqvist, Jessica (2023)
Lönnqvist, Jessica
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938584
Tiivistelmä
I det här arbetet skriver jag om varför sjöbefäl ska använda sig av systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) i sitt ledarskap för att bli bättre på att hantera den organisatoriska och sociala arbetsmiljön ombord (OSA).
Bakgrunden till arbetet handlar om hur det går att förbättra den sociala arbetsmiljön för sjömän med hjälp av olika organisatoriska insatser såsom ett aktivt ledarskap, styrning, schemaläggning, information och kommunikation. Syftet med arbetet är att motivera sjöbefäl till att jobba aktivt och systematiskt med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön för att förebygga en för hög arbetsbelastning och kränkande särbehandling ombord.
Arbetet är uppbyggt kring en lektion i organisatorisk och social arbetsmiljö som jag höll för elever på elektro- och maskintekniska programmen vid Högskolan på Åland. Efter lektionen fick eleverna svara på en enkät med frågor om arbetsmiljö och deras kunskaper i ämnet.
Analysen av resultaten från enkäten kompletterar min litteraturstudie om OSA i sjöfarten. Min slutsats av studien och analysen av enkätsvaren visar att det går att förbättra arbetsmiljön för sjömän med hjälp av SAM och OSA samt att det är efterfrågat i branschen.
Bakgrunden till arbetet handlar om hur det går att förbättra den sociala arbetsmiljön för sjömän med hjälp av olika organisatoriska insatser såsom ett aktivt ledarskap, styrning, schemaläggning, information och kommunikation. Syftet med arbetet är att motivera sjöbefäl till att jobba aktivt och systematiskt med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön för att förebygga en för hög arbetsbelastning och kränkande särbehandling ombord.
Arbetet är uppbyggt kring en lektion i organisatorisk och social arbetsmiljö som jag höll för elever på elektro- och maskintekniska programmen vid Högskolan på Åland. Efter lektionen fick eleverna svara på en enkät med frågor om arbetsmiljö och deras kunskaper i ämnet.
Analysen av resultaten från enkäten kompletterar min litteraturstudie om OSA i sjöfarten. Min slutsats av studien och analysen av enkätsvaren visar att det går att förbättra arbetsmiljön för sjömän med hjälp av SAM och OSA samt att det är efterfrågat i branschen.