Case: B2B-sisältömarkkinoinnin strategia Finland Travel Info Oy:lle
Suutari, Tiina (2023)
Suutari, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537810
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Finland Travel Info Oy:lle B2B-sisältömarkkinoinnin strategia. Finland Travel Info Oy on suomalainen matkailualan yritys, jonka palvelu auttaa matkailijoita oman matkan suunnittelussa ja sopivien palveluntarjoajien löytämisessä koko Suomen alueella. Finland Travel Info Oy auttaa myös suomalaisia matkailualan yrityksiä omien palveluiden digitaalisessa markkinoinnissa luomansa matkailuverkoston avulla. Matkailuverkoston jäsenyritysten palvelut näkyvät matkailuverkoston verkkosivuilla silloin, kun matkailijat etsivät asiakasyrityksen alueelta itselleen sopivia palveluntarjoajia.
Toimeksiantajayrityksen liiketoiminnan voimakkaan kasvun myötä tuli tarpeelliseksi kehittää matkailuverkoston vuosijäsenyyden markkinoinnin ja myynnin prosessia potentiaalisille yritysasiakkaille. Toimeksiantajayritykselle toteutettiin B2B-sisältömarkkinoinnin strategia kasvattamaan Finland Travel Infon brändin tunnettuutta ja helpottamaan uusien yritysasiakkaiden saamista matkailuverkostoon.
Työn toteutuksessa tutkittiin kvalitatiivisella otteella sisältömarkkinoinnin merkityksellisyyttä B2B-markkinoinnissa sekä matkailu- ja palvelualojen yritysten nykytilannetta, kasvunäkymiä ja niiden kohtaamia haasteita digitaalisessa liiketoimintaympäristössä ja asiakashankinnassa. Aihealueita tutkittiin myös digitaalisen markkinoinnin asiantuntijahaastattelulla sekä toimeksiantajayrityksen asiakkuuspäällikön asiantuntijahaastattelulla.
Tutkimustyön tuloksena voidaan todeta, että sisältömarkkinointi on tarpeellinen ja relevantti markkinoinnin metodi B2B-markkinoinnissa. Matkailualan yritykset ovat kohdanneet haastavia vuosia ja kohtaavat edelleen erilaisia haasteita liiketoimintaympäristön kiihtyvän digitalisaation edessä. Tutkimuksen pohjalta Finland Travel Info Oy:lle kehitettiin B2B-sisältömarkkinoinnin strategia, jolla tuetaan Finland Travel Info Oy:n kasvua ja saadaan Finland Travel Infon suomalaisille matkailualan yrityksille tarjoama apu mahdollisimman laajasti matkailuverkostosta hyötyvien yritysten tietoisuuteen.
Asiasanat: matkailu Suomessa, B2B-markkinointi, sisältömarkkinointi, sisältömarkkinoinnin strategia
Toimeksiantajayrityksen liiketoiminnan voimakkaan kasvun myötä tuli tarpeelliseksi kehittää matkailuverkoston vuosijäsenyyden markkinoinnin ja myynnin prosessia potentiaalisille yritysasiakkaille. Toimeksiantajayritykselle toteutettiin B2B-sisältömarkkinoinnin strategia kasvattamaan Finland Travel Infon brändin tunnettuutta ja helpottamaan uusien yritysasiakkaiden saamista matkailuverkostoon.
Työn toteutuksessa tutkittiin kvalitatiivisella otteella sisältömarkkinoinnin merkityksellisyyttä B2B-markkinoinnissa sekä matkailu- ja palvelualojen yritysten nykytilannetta, kasvunäkymiä ja niiden kohtaamia haasteita digitaalisessa liiketoimintaympäristössä ja asiakashankinnassa. Aihealueita tutkittiin myös digitaalisen markkinoinnin asiantuntijahaastattelulla sekä toimeksiantajayrityksen asiakkuuspäällikön asiantuntijahaastattelulla.
Tutkimustyön tuloksena voidaan todeta, että sisältömarkkinointi on tarpeellinen ja relevantti markkinoinnin metodi B2B-markkinoinnissa. Matkailualan yritykset ovat kohdanneet haastavia vuosia ja kohtaavat edelleen erilaisia haasteita liiketoimintaympäristön kiihtyvän digitalisaation edessä. Tutkimuksen pohjalta Finland Travel Info Oy:lle kehitettiin B2B-sisältömarkkinoinnin strategia, jolla tuetaan Finland Travel Info Oy:n kasvua ja saadaan Finland Travel Infon suomalaisille matkailualan yrityksille tarjoama apu mahdollisimman laajasti matkailuverkostosta hyötyvien yritysten tietoisuuteen.
Asiasanat: matkailu Suomessa, B2B-markkinointi, sisältömarkkinointi, sisältömarkkinoinnin strategia