Markkinointiviestinnän tehostaminen ja automatisointi tekoälypohjaisilla palveluilla : case: Suomen Raamattuopiston Säätiö sr
Lappalainen, Kai (2023)
Lappalainen, Kai
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336850
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Suomen Raamattuopiston Säätiö (SROS). Tavoitteena oli tekoälyavusteisen data-analyysin avulla hahmottaa kokonaiskuva SROS:n digitaalisen markkinointiviestinnän kehitystyön lähtötasosta ja tutkia tekoälypohjaisten palvelujen käytön ja sisällöntuotannon automatisoinnin vaikutusta sisällöntuotantoprosessin työnkulkuun ja organisaatiorakenteeseen. Tutkimuksessa käytetyt tekoälypalvelut olivat OpenAI:n ChatGPT-4 ja DALL-E 3, Adobe Firefly sekä Midjourney.
Aiheesta tehtyä aiempaa tutkimusta kartoitettiin systemoidulla kirjallisuuskatsauksella. Tutkimusaineisto kerättiin verkkosivujen ja sosiaalisen median analytiikkatyökaluilla. Kehittämishanke toteutettiin hyödyntämällä innovaation tuottamisen lähestymistapaa. Data-analyysi toteutettiin aivoriihityöskentelynä Web Analytics Associationin web-analytiikan prosessia hyödyntäen.
Tulokset osoittivat, että tekoäly soveltuu hyvin suurten datamassojen analysointiin ja viestinnän osittaiseen tehostamiseen, mutta se ei ole vielä riittävän kehittynyt tuottamaan itsenäisesti automaattista markkinointiviestintää toimeksiantajan kontekstissa. The thesis was commissioned by the Finnish Bible Institute Foundation (FBIF). The aim was to use AI-assisted data analysis to form an overview of FBIF's starting level in digital marketing communications development and to examine the impact of using AI-based services on workflow and organizational structure of the content production process. The AI services used in the study were ChatGPT-4 and DALL-E 3, Adobe Firefly and Midjourney.
A systematic literature review was conducted to identify previous research on the topic. Data was collected using web and social media analytics tools. The development project was implemented using an innovation generation approach. Data analysis was conducted as a brainstorming session using the Web Analytics Association's web analytics process.
The results showed that AI is well suited for analysing large data sets and partially enhancing communication, but it is not yet sufficiently developed to autonomously produce automated marketing communications in the context of the commissioner.
Aiheesta tehtyä aiempaa tutkimusta kartoitettiin systemoidulla kirjallisuuskatsauksella. Tutkimusaineisto kerättiin verkkosivujen ja sosiaalisen median analytiikkatyökaluilla. Kehittämishanke toteutettiin hyödyntämällä innovaation tuottamisen lähestymistapaa. Data-analyysi toteutettiin aivoriihityöskentelynä Web Analytics Associationin web-analytiikan prosessia hyödyntäen.
Tulokset osoittivat, että tekoäly soveltuu hyvin suurten datamassojen analysointiin ja viestinnän osittaiseen tehostamiseen, mutta se ei ole vielä riittävän kehittynyt tuottamaan itsenäisesti automaattista markkinointiviestintää toimeksiantajan kontekstissa.
A systematic literature review was conducted to identify previous research on the topic. Data was collected using web and social media analytics tools. The development project was implemented using an innovation generation approach. Data analysis was conducted as a brainstorming session using the Web Analytics Association's web analytics process.
The results showed that AI is well suited for analysing large data sets and partially enhancing communication, but it is not yet sufficiently developed to autonomously produce automated marketing communications in the context of the commissioner.