Tilitoimiston pienten asiakkaiden taloushallinnon sähköistämisen edistäminen : Rantalainen Oy Lahti
Vironen, Emmi (2023)
Vironen, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336839
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miksi osa tilitoimiston pienistä asiakkaista pitää perinteistä paperista kirjanpitoaineistoa, ja mitkä tekijät estävät heitä siirtymästä nykyaikaiseen sähköiseen taloushallintoon. Teoriaosuudessa käytiin läpi taloushallinnon muutosta perinteisestä sähköiseen ja älykkääseen muotoon, sekä tilitoimiston palveluita ja digitalisaatiota.
Empiirinen osuus toteutettiin kyselytutkimuksena Rantalainen Oy Lahden asiakkaille, jossa selvitettiin pääasiassa kvantitatiivisin menetelmin asiakkaiden mielipiteitä sähköisestä taloushallinnosta, ja siihen siirtymistä estävistä tekijöistä. Myös kvalitatiivisia menetelmiä käytettiin avoimien, mielipiteitä ja asenteita, tutkivin keinoin. Tutkimuksessa kysyttiin myös, miten Rantalainen Oy Lahti voisi tilitoimistona auttaa asiakkaita muutoksessa ja edistää sitä.
Isoin tekijä muutoksen estäjänä on sähköisen taloushallinnon liian kalliin hinnan pelko. Myös tiedon vähyys ja ajan puute asiaan perehtymiseen vaikuttavat. Muutoksen läpikäynti yhdessä asiakkaan kanssa, ja tarjouksen esittäminen hinnasta, voisivat auttaa asiakasta ymmärtämään muutoksen hyödyt pidemmällä aikavälillä.
Empiirinen osuus toteutettiin kyselytutkimuksena Rantalainen Oy Lahden asiakkaille, jossa selvitettiin pääasiassa kvantitatiivisin menetelmin asiakkaiden mielipiteitä sähköisestä taloushallinnosta, ja siihen siirtymistä estävistä tekijöistä. Myös kvalitatiivisia menetelmiä käytettiin avoimien, mielipiteitä ja asenteita, tutkivin keinoin. Tutkimuksessa kysyttiin myös, miten Rantalainen Oy Lahti voisi tilitoimistona auttaa asiakkaita muutoksessa ja edistää sitä.
Isoin tekijä muutoksen estäjänä on sähköisen taloushallinnon liian kalliin hinnan pelko. Myös tiedon vähyys ja ajan puute asiaan perehtymiseen vaikuttavat. Muutoksen läpikäynti yhdessä asiakkaan kanssa, ja tarjouksen esittäminen hinnasta, voisivat auttaa asiakasta ymmärtämään muutoksen hyödyt pidemmällä aikavälillä.