Kyläpodcast : case: Hämeen Kylät ry
Kyllönen, Iida (2023)
Kyllönen, Iida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236403
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin kyläpodcast-konsepti Hämeen Kylät ry:lle. Hämeen Kylät ry on maakunnallinen kyläyhdistys, jonka tehtävä on edistää maaseudun elinvoimaisuutta Kanta-Hämeen alueella. Työn tarkoitus oli laajentaa toimeksiantajan viestinnällisiä keinoja, joilla tavoitettaisiin nuoret aikuiset. Tavoitteena oli, että kyläpodcastin avulla nuoret aikuiset kiinnostuvat enemmän Kanta-Hämeen maaseudulla asumisesta.
Työhön kuului tutkimuksellinen ja toiminnallinen osuus. Työn teoriassa käytiin läpi nuoren aikuisen ja maaseudun määritelmät sekä tutustuttiin podcasteihin ja äänisisällön tuotantoon. Tutkimus käsitti nuorille aikuisille suunnatun määrällisen ja laadullisen kyläpodcast-kyselytutkimuksen sekä benchmarking-tutkimuksen. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että nuoret aikuiset kuuntelevat podcasteja pääasiassa viihtyäkseen, mutta haluavat samalla oppia jotain uutta. Lisäksi opittiin, että nuoret aikuiset suosivat kahden, itseään nähden samanikäisen, podcast-juontajan mallia.
Kyläpodcast-konsepti laadittiin työssä esiteltyä teoriatietoa ja tutkimustuloksia yhdistelemällä. Apuna konseptin luomisessa käytettiin palvelumuotoiluprosessia. Työn toinen tulos oli kyläpodcastin pilottijakso. Työskentelyyn kuuluneet vaiheet esiteltiin prosessikuvauksena.
Työn lopussa jatkotoimenpiteenä esitettiin, että podcastiin tuotettaisiin lisää jaksoja ja kerättäisiin kuuntelijapalautetta sekä teoriapohjaa laajennettaisiin koskemaan muun muassa podcastien markkinointia. Lisätestausten avulla pystyttäisiin arvioimaan paremmin kyläpodcastin toimivuutta kommunikaatiovälineenä.
Työhön kuului tutkimuksellinen ja toiminnallinen osuus. Työn teoriassa käytiin läpi nuoren aikuisen ja maaseudun määritelmät sekä tutustuttiin podcasteihin ja äänisisällön tuotantoon. Tutkimus käsitti nuorille aikuisille suunnatun määrällisen ja laadullisen kyläpodcast-kyselytutkimuksen sekä benchmarking-tutkimuksen. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että nuoret aikuiset kuuntelevat podcasteja pääasiassa viihtyäkseen, mutta haluavat samalla oppia jotain uutta. Lisäksi opittiin, että nuoret aikuiset suosivat kahden, itseään nähden samanikäisen, podcast-juontajan mallia.
Kyläpodcast-konsepti laadittiin työssä esiteltyä teoriatietoa ja tutkimustuloksia yhdistelemällä. Apuna konseptin luomisessa käytettiin palvelumuotoiluprosessia. Työn toinen tulos oli kyläpodcastin pilottijakso. Työskentelyyn kuuluneet vaiheet esiteltiin prosessikuvauksena.
Työn lopussa jatkotoimenpiteenä esitettiin, että podcastiin tuotettaisiin lisää jaksoja ja kerättäisiin kuuntelijapalautetta sekä teoriapohjaa laajennettaisiin koskemaan muun muassa podcastien markkinointia. Lisätestausten avulla pystyttäisiin arvioimaan paremmin kyläpodcastin toimivuutta kommunikaatiovälineenä.