Radio Vaasas årsplan och framtid
Hagnäs, Herman (2023)
Hagnäs, Herman
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121035774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121035774
Tiivistelmä
Syftet med att göra detta examensarbete är att hjälpa Radio Vaasa få en stadig grund att bygga sin verksamhet på. Radio Vaasa var på konkursens brant år 2020 tills HSS Media köpte kanalen.
Vilken roll ska en tvåspråkig lokalradio ha i Österbotten år 2022? Vilka samarbetsmöjligheter kan man utveckla inom koncernen med Vasabladet, ÖT, Sydin och Segermarketing? Hur ska man kunna öka radions trovärdighet som reklamkanal för annonsörer? Hurdant samarbete kan man utveckla över Kvarken med Radio Pop & Rock i Umeå? Vilken sorts samarbete kan man tillämpa med andra finska kommersiella radiostationer i Finland? Vilka begränsningar finns det för att öka vår marknadsandel i Österbotten? Hur ska man utveckla kanalen till hela Kust-Österbottens egen radio (från Karleby till Kristinestad)? Hur ska man förbättra och modernisera ljudbilden för att locka en bredare lyssnarskara för Radio Vaasa? Hur ska man bygga upp en ny hemsida?
Examensarbetet kommer att delas in i 3 olika delar. Först och främst en årsklocka som beskriver vad man ska satsa på vilka tider på året. För det andra kommer den andra delen att handla om utvecklingen av olika samarbetsmöjligheter inom koncernen, vilka olika paketmöjligheter kan man erbjuda kunder (tidning, webb, podcast, video osv.), finska nyheter från Vasabladet på hemsidan. Den tredje delen kommer att handla om utveckling av kanalens ljudbild, visuella outlook och hur hemsidan ska se ut.
Metoder för att genomföra det här arbetet är att sammanställa det som redan funkar och genom att hitta på nya kostnadseffektiva alternativ som gynnar både annonsörerna och kanalen.
Det resultat som vi vill nå är att kunna bygga en stadig ekonomisk grund för Radio Vaasa som säkerställer radions framtid i Österbotten som mediekanal.
Vilken roll ska en tvåspråkig lokalradio ha i Österbotten år 2022? Vilka samarbetsmöjligheter kan man utveckla inom koncernen med Vasabladet, ÖT, Sydin och Segermarketing? Hur ska man kunna öka radions trovärdighet som reklamkanal för annonsörer? Hurdant samarbete kan man utveckla över Kvarken med Radio Pop & Rock i Umeå? Vilken sorts samarbete kan man tillämpa med andra finska kommersiella radiostationer i Finland? Vilka begränsningar finns det för att öka vår marknadsandel i Österbotten? Hur ska man utveckla kanalen till hela Kust-Österbottens egen radio (från Karleby till Kristinestad)? Hur ska man förbättra och modernisera ljudbilden för att locka en bredare lyssnarskara för Radio Vaasa? Hur ska man bygga upp en ny hemsida?
Examensarbetet kommer att delas in i 3 olika delar. Först och främst en årsklocka som beskriver vad man ska satsa på vilka tider på året. För det andra kommer den andra delen att handla om utvecklingen av olika samarbetsmöjligheter inom koncernen, vilka olika paketmöjligheter kan man erbjuda kunder (tidning, webb, podcast, video osv.), finska nyheter från Vasabladet på hemsidan. Den tredje delen kommer att handla om utveckling av kanalens ljudbild, visuella outlook och hur hemsidan ska se ut.
Metoder för att genomföra det här arbetet är att sammanställa det som redan funkar och genom att hitta på nya kostnadseffektiva alternativ som gynnar både annonsörerna och kanalen.
Det resultat som vi vill nå är att kunna bygga en stadig ekonomisk grund för Radio Vaasa som säkerställer radions framtid i Österbotten som mediekanal.