Liiketoimintasuunnitelma digitaaliselle markkinointitoimistolle : yritys x
Maunula, Mira (2023)
Maunula, Mira
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634683
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda liiketoimintasuunnitelma vuonna 2021 perustetulle digitaaliselle markkinointitoimistolle, joka laajenee vuonna 2024 osakeyhtiöksi. Liiketoimintasuunnitelma laadittiin yhdessä tulevan osakeyhtiön osakkaiden kanssa, joista toinen on tämän opinnäytetyön kirjoittaja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kattava ja selkeä liiketoimintasuunnitelma, joka tukee yrityksen toimintaa sen eri vaiheissa, auttaa huomioimaan yritystoimintaan vaikuttavat osatekijät sekä auttaa toiminnan kehittämisessä ja päätöksenteossa.
Opinnäytetyössä tutkittiin, millainen on hyvä liiketoimintasuunnitelma ja mitä se sisältää. Toimeksiantajan kannalta tärkeimmät käsiteltävät osa-alueet olivat toimialan ympäristötekijät, kilpailijat, asiakkaat, liiketoimintastrategia, riskit ja kannattavuuslaskelmat.
Opinnäytetyö on toiminnallinen sisältäen ammattikirjallisuudesta ja verkkolähteistä kerätyn teorian sekä konkreettisesta liiketoimintasuunnitelmasta tuodut esimerkit. Teoriaosuus käsittelee liiketoimintasuunnitelman eri osa-alueita sekä digitaalisen markkinoinnin hyötyjä ja keinoja. Teorian tueksi käytettiin liiketoimintakehittäjän haastattelua. Teoria ja empiirinen osuus kulkevat opinnäytetyössä vetoketjumallilla eli limittäin. Varsinainen liiketoimintasuunnitelma on toimeksiantajan pyynnöstä salainen, sillä se sisältää luottamuksellista tietoa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kattava ja selkeä liiketoimintasuunnitelma, jota yritys voi käyttää liiketoiminnan perustamisessa, rahoituksen hakemisessa ja apuna päätöksenteossa. Liiketoimintasuunnitelma on yrityksen käytössä jatkossa, ja sitä voi muokata yrityksen tarpeiden mukaisesti yritystoiminnan kehittyessä.
Opinnäytetyössä tutkittiin, millainen on hyvä liiketoimintasuunnitelma ja mitä se sisältää. Toimeksiantajan kannalta tärkeimmät käsiteltävät osa-alueet olivat toimialan ympäristötekijät, kilpailijat, asiakkaat, liiketoimintastrategia, riskit ja kannattavuuslaskelmat.
Opinnäytetyö on toiminnallinen sisältäen ammattikirjallisuudesta ja verkkolähteistä kerätyn teorian sekä konkreettisesta liiketoimintasuunnitelmasta tuodut esimerkit. Teoriaosuus käsittelee liiketoimintasuunnitelman eri osa-alueita sekä digitaalisen markkinoinnin hyötyjä ja keinoja. Teorian tueksi käytettiin liiketoimintakehittäjän haastattelua. Teoria ja empiirinen osuus kulkevat opinnäytetyössä vetoketjumallilla eli limittäin. Varsinainen liiketoimintasuunnitelma on toimeksiantajan pyynnöstä salainen, sillä se sisältää luottamuksellista tietoa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kattava ja selkeä liiketoimintasuunnitelma, jota yritys voi käyttää liiketoiminnan perustamisessa, rahoituksen hakemisessa ja apuna päätöksenteossa. Liiketoimintasuunnitelma on yrityksen käytössä jatkossa, ja sitä voi muokata yrityksen tarpeiden mukaisesti yritystoiminnan kehittyessä.