Monipuolisen taitoharjoittelun tukeminen joukkuevoimistelussa 8–10-vuotiailla : opas valmentajille
Lipasti, Venla; Mäkinen, Tuuli (2023)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lipasti, Venla
Mäkinen, Tuuli
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434230
Tiivistelmä
Monipuolisuuden tärkeys lasten harjoittelussa on ajankohtainen aihe, sillä vähentynyt arkiaktiivisuus on riski kapea-alaisten liikuntataitojen kehittymiselle. Monipuolisuudella tarkoitetaan eri lajien harrastamista ja erilaisissa ympäristöissä liikkumista, huomioiden riittävä liikuntamäärä, ympärivuotisuus sekä kehon osien ja elinjärjestelmien tasainen kuormittaminen. Vaikka monipuolisuuden merkitys ohjatussa urheilussa tiedostetaan, löytyy puutteita aerobisen peruskestävyyden, lihaskunnon ja yleistaitojen harjoittamisesta. Monipuolisuus on motoristen perustaitojen oppimisen lisäksi merkittävää lasten terveelle fyysiselle, psyykkiselle ja sosiaaliselle kehitykselle.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää uusimpaan tutkimustietoon perustuen, millaista on monipuolinen harjoittelu 8—10-vuotiailla lapsilla, ja miten sen avulla voidaan tukea taitojen oppimista joukkuevoimistelussa. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota kirjallisuudesta ja tutkimustiedosta opas, jota valmentajat voivat hyödyntää harjoitusten muokkaamisessa monipuolisiksi ja yksilöllistä kehitystä tukeviksi. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Suomen Voimisteluliiton kanssa.
Opinnäytetyön teoreettinen tietoperusta sisältää joukkuevoimistelun lajikuvauksen, lapsen motorisen kehityksen, taitoharjoittelun ja monipuolisuuden osana harjoittelua. Tiedonhankintamenetelminä hyödynnettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, ryhmäkeskusteluja ja havainnointia. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön teoreettisen taustan ja kuvailevan kirjallisuuskatsauksen pohjalta muodostettiin opas valmentajille. Oppaan keskeisenä teemana on monipuolisuuden lisääminen lasten voimisteluharjoituksiin.
Lasten liikkumisen monipuolisuudesta ja sen vaikutuksesta lasten kehitykseen ja hyvinvointiin tarvitaan lisää tutkimusta. Jatkokehittämisenä oppaan käytettävyyttä ja vaikuttavuutta voitaisiin arvioida. Käytettävyyden arviointi voidaan tehdä haastattelemalla valmentajia oppaasta saatavasta hyödystä ja vaikuttavuutta analysoimalla mahdollista muutosta lasten voimisteluharjoitusten sisällössä ja lasten kokemassa hyvinvoinnissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää uusimpaan tutkimustietoon perustuen, millaista on monipuolinen harjoittelu 8—10-vuotiailla lapsilla, ja miten sen avulla voidaan tukea taitojen oppimista joukkuevoimistelussa. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota kirjallisuudesta ja tutkimustiedosta opas, jota valmentajat voivat hyödyntää harjoitusten muokkaamisessa monipuolisiksi ja yksilöllistä kehitystä tukeviksi. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Suomen Voimisteluliiton kanssa.
Opinnäytetyön teoreettinen tietoperusta sisältää joukkuevoimistelun lajikuvauksen, lapsen motorisen kehityksen, taitoharjoittelun ja monipuolisuuden osana harjoittelua. Tiedonhankintamenetelminä hyödynnettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, ryhmäkeskusteluja ja havainnointia. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön teoreettisen taustan ja kuvailevan kirjallisuuskatsauksen pohjalta muodostettiin opas valmentajille. Oppaan keskeisenä teemana on monipuolisuuden lisääminen lasten voimisteluharjoituksiin.
Lasten liikkumisen monipuolisuudesta ja sen vaikutuksesta lasten kehitykseen ja hyvinvointiin tarvitaan lisää tutkimusta. Jatkokehittämisenä oppaan käytettävyyttä ja vaikuttavuutta voitaisiin arvioida. Käytettävyyden arviointi voidaan tehdä haastattelemalla valmentajia oppaasta saatavasta hyödystä ja vaikuttavuutta analysoimalla mahdollista muutosta lasten voimisteluharjoitusten sisällössä ja lasten kokemassa hyvinvoinnissa.