Ostolaskujen käsittelyprosessin tehostaminen : case: Efetta Oy
Soikkeli, Sari (2023)
Soikkeli, Sari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433863
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten Efettan asiakkaiden ostolaskut saataisiin käsiteltyä mahdollisimman tehokkaasti. Työn tavoite oli kuvata ostolaskuprosessin tämän hetkinen tila ja tutkia, miten Efettalla käytössä olevan Netvisor-taloushallinto-ohjelman sisältämää automatiikkaa hyödynnetään ostolaskujen käsittelyssä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvataan ostolaskuprosessi ja sen vaiheet. Teoriaosuudessa kerrotaan myös perusteet tekoälystä, koneoppimisesta ja ohjelmistorobotiikasta ja kahden mahdollisen yhteistyökumppanin tarjoamista ohjelmistoista.
Työn empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin havainnoinnilla, haastatteluilla ja Netvisorin datasta. Haastatteluissa pyrittiin selvittämään ostolaskujen käsittelyn nykytila ja miten automaatiota voidaan lisätä ja manuaalista työtä vähentää joko Netvisorin avulla tai ottamalla käyttöön erillinen ohjelmistorobotiikka- tai tekoälyohjelma.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että tällä hetkellä paras vaihtoehto on panostaa automaatiosääntöjen tekemiseen Netvisor-ohjelman omalla ostolaskuautomaatiolla ja tehdä niiden lisäksi myös vyörytyssääntöjä ja käsitellä loput laskut manuaalisesti. Tekoälykokeilu osoitti, että tällä hetkellä markkinoilla olevat tekoälyohjelmat eivät vielä pysty selviytymään Efettan asiakkaiden suurista kustannuspaikkojen, kohteiden, toimintonumeroiden ja muiden dimensioiden määristä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvataan ostolaskuprosessi ja sen vaiheet. Teoriaosuudessa kerrotaan myös perusteet tekoälystä, koneoppimisesta ja ohjelmistorobotiikasta ja kahden mahdollisen yhteistyökumppanin tarjoamista ohjelmistoista.
Työn empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin havainnoinnilla, haastatteluilla ja Netvisorin datasta. Haastatteluissa pyrittiin selvittämään ostolaskujen käsittelyn nykytila ja miten automaatiota voidaan lisätä ja manuaalista työtä vähentää joko Netvisorin avulla tai ottamalla käyttöön erillinen ohjelmistorobotiikka- tai tekoälyohjelma.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että tällä hetkellä paras vaihtoehto on panostaa automaatiosääntöjen tekemiseen Netvisor-ohjelman omalla ostolaskuautomaatiolla ja tehdä niiden lisäksi myös vyörytyssääntöjä ja käsitellä loput laskut manuaalisesti. Tekoälykokeilu osoitti, että tällä hetkellä markkinoilla olevat tekoälyohjelmat eivät vielä pysty selviytymään Efettan asiakkaiden suurista kustannuspaikkojen, kohteiden, toimintonumeroiden ja muiden dimensioiden määristä.